Sensationell uppfinning hjälper svenska cross-åkare!
Precis i rätt tidpunkt inför den kommande motocrossäsongen presenterar Torsten Hallman en sensationell nyhet inom motocrossvärlden. En Gyro Cross-cykel! En konstruktion som gör crossen säkrare och gör det lättare för förarna att hoppa med perfekt balans. Dessutom ger uppfinningen de svenska VM-förarna ett enormt övertag under det kommande året. Det har tagit Torsten Hallman ett år att jobba fram konstruktionen. Den nya patenterade konstruktionen bygger på ett gyroskop som byggs in mellan tanken och motorn och drivs med teflonremmar från det utgående motordrevet.
Testkörning av Gyro-cykeln har ägt rum under stor sekretess på hemlig ort med några av Sveriges bästa cross-åkare. Förarna behövde endast några varv på sig för att konstatera att utvecklingen inom motocrossen återigen tagit ett enormt kliv framåt. Alla var helimponerade av nyheten som man tror kommer att revolutionera sporten under kommande säsong.
"Man kan hålla kvar hur länge som helst före ett hopp" säger en av förarna "Även om upphoppet inte är perfekt så rättar gyrokraften till cykeln i luften, balansen blir helt rätt så att man kommer ned perfekt i nedslaget. Det ger en helt underbar känsla av full kontroll när man hoppar" fortsätter en annan av toppförarna och öser beröm över nyheten.
Torsten Hallman fick iden till Gyro-cykeln när han såg många cross-åkare hoppa som skadeskjutna kråkor över vissa hopp. Felaktiga upphopp i kombination med dålig balans och dålig kontroll i hoppen har även bidragit till att många förare har skadat sig på sista tiden. Bara i den amerikanska stadiumcrossen så har mer än sex av toppförarna skadat sig under denna säsong. Hallman tog kontakt med utvecklingsavdelningen för gyroskop på Svenska Armen för att se om man kunde bygga in ett gyroskop på en motocrosscykel. Svenska Armen har som bekant sedan länge jobbat med gyroskop för att t.ex. hålla kanonröret på en stridsvagn stilla när man kör snabbt fram på guppig terräng. Svenska Armen har även "självhoppande" gyroskop som av egen kraft håller balansen och inte ramlar omkull när dom hoppar fram när man undersöker bl.a. minerade områden. Det är just från en sådant gyroskop som Hallman tagit delar ur till sin "uppfinning".
Gyroskopstabilisatorn är ju en beprövad uppfinning som sedan lång tid har används på t.ex. båtar för att minska krängningarna vid hård sjögång. Att förstå principen och konstruktionen av den nya Gyro-cykeln är lätt när man ser en enkel leksaks-snurra som av egen rotationskraft håller balansen perfekt. Gyralkraften strävar alltid till att bibehålla snurran i sitt ursprungsläge och skapar ett motstånd för snurran att komma ur balans. En helt och hållet fritt upphängd, hastigt roterande snurra - ett gyroskop - strävar på grund av Gyralkraften att ständigt bibehålla rotationsaxeln i samma riktning i rymden. Det är just på den principen Torsten Hallman´s nya Gyro-cykeln bygger på. Visserligen väger konstruktionen några kilo men detta kompenseras ganska lätt genom att cykeln, så att säga håller balansen av sig själv. Dessutom var det många bakåtsträvare som gjorde samma kommentarer om viktproblem för 40 år sedan när Torsten Hallman som förste förare testade ut den nya monoshock-fjädringen på YAMAHA´s motocrosscyklar. Idag vet vi alla bättre.
Hallman har gjort ett avtal med Svenska Armen om att producera, i första omgången, 40 stycken satser som nu skall säljas till intresserade motocrossåkare. Endast svenska förare skall kunna köpa dessa gyroskop under första året. Allt för att svenskarna skall bli internationellt konkurrenskraftiga igen. Hela systemet kommer att säljas till självkostnadspris, endast 3.400:- kronor plus moms, och går lätt att bygga in på några timmar. Alla stag följer med, ingen svetsning, svarvning eller komplicerat jobb behövs för att skruva dit den revolutionerade nyheten. Uppge bara MC-märke när du beställer.
"Gyro di Primo April" kommer dessa satser att heta och kommer att säljas av Hallman Trading AB till återförsäljare runt om i Sverige. Leverans av satserna kommer att ske redan den 1 April i år. Representanter från flera återförsäljare runt om i Sverige var närvarande vid den första provkörningen och redan då beställdes mer än hälften av första produktionen.
Vill du veta mera – Klicka på ”Kontakt” i menyraden ovanför och uppge namn och adress så skickar vi den nya broschyren.
Bilden nedan. Så ser gyroskopet ut utan monteringsstagen. Materialval och färg - inspirerad av Öhlins välkända dämpare!