Anders Persson
Tävlade i Moto-Cross och Enduro 1958-1969.
Klubbar: UMCK-SMK UPPSALA-GÖTA MS
Tävlade i juniorklassen 1958-1960 250cc.
1961-1963 500cc. Junior
1964- 500cc. Senior
Motorcykelmärken;
HVA Silverpil 175 cc
NV DKW 175cc
MATCHLESS 500 cc
HEDLUND 500 cc.
HVA 360 cc.
Meriter.
Som junior 500cc. 1962 11 segrar varav 6 raka på hösten. Bröt Junior SM men besegrade Svenske Juniormästaren vid flera tillfällen.
Blev svensk lagmästare för GÖTA MS 1964.
Deltog i 62 internationella tävlingar under åren 1964-1969, segrade i 11 st. och tog 9 andraplatser. Bröt endast en tävling.
12 segrar i serietävlingar. Bäste poängplockare totalt i serien 2 gånger.
Rankad bland dom 8 bästa i Sverige 1967-68.
Sverige var i världstopp på 60-talet. Då dom 5 bästa svenskarna nominerades till VM så var det svårt att komma med, jag deltog i 2 svenska VM tävlingar. Då startersättningen för en sämre rankad förare var väldigt låg för att åka VM utomlands så blev dom internationella inbjudningstävlingarna det som gällde och dom var välbetalda om man var framgångsrik.
Sponsorstödet på den tiden var av ringa omfattning.
Stor grabb 1968.
Roligaste minne.
Jag bodde en vecka hos sidovagnsföraren Harry Ritz. Han var schweizisk mästare och vi båda deltog i dom Internationella tävlingarna i St. Gallen 1967. Harry segrade i sidovagnsklassen och jag i 500cc. Inter inför 40.000 åskådare. Det blev en rejäl fest efter den tävlingen. Rune Carlsson tävlande för SAMS och jag hade en crossturné på 7 tävlingar i Frankrike och Schweiz. Första tävlingen i St.Quintin 5 mil från Paris vann jag och Rune kom 4:a. Sedan åkte vi till Chaumont 10 mil söderut från Paris och där vann Rune och jag kom 2:a. Sista heatet ledde jag men fick punktering i bak vilket gjorde att jag fick sladd på cykeln och körde rätt in i en staketstolpe med 2 varv kvar, smällen var så kraftig att sulan på VM kängan sprack från tå till häl det gjorde enormt ont men kämpade mig i mål. Rune fick sy sin haka med flera stygn efter stenskott och jag fick behandling för foten. Till Prisutdelningen banketten kom jag med kryckor och Rune med stort bandage i ansiktet. Inför nästa tävling som var i Grasse 3 mil från Cannes så sa jag åt Rune att jag på grund av fotskadan bara köra några varv på lördagens träning sedan starta och bryta efter några varv för att få ut startersättningen.
När starten gick så flög fan i mig. Jag tog starten, banan var torr och fin, mycket kuperad med jordunderlag så jag kunde åka i stort sett utan fotning. Bakom mig låg Emilio Ostorero, Italiensk mästare sedan flera år. Han hade segrat i Grasse 3 år på raken och var stor favorit. Han åkte på den nya Husqvarna 500cc fyrtakt. Han försökte i alla tre heaten komma om mig. Men jag vann alla 3 heaten med Ostorero 2:a och Rune 5:a. Det var ett resultat jag absolut inte väntat mig. Banketten på ett närbeläget slott blev ett av mina roligaste minnen.
På väg till Thomer-la-Sogne i Frankrike så gick bilen sönder och jag fick lägga sista kronan på reparation . När jag kommer till tävlingsplatsen har jag inte ens pengar till bensin för motorcykeln! Säljer 2 par crosshandskar typ bandy som var populära på den tiden. Tävlingen hade bra prispengar och gick i 3 heat. Jag vann 2 heat och kom 2:a i ett. Från att varit helt utan pengar så blev det efter tävlingen ett rejält tillskott.
Största motgången.
GÖTA MS arrangerade EM 750cc på Pepparrotsbanan. Jag låg på andra plats efter Derek Rickman med något varv kvar då gick kedjan av - det var bittert!
VM i Motala låg jag på 7:e plats efter halva heatet då kedjan gick av på min nyuthämtade Husqvarna 360cc. I andra heatet blev det en startvurpa så det var en svart dag. På Rosendalsbanan, med SMK Uppsala som arrangör, kördes en internationell 3-heats tävling med bl.a. Sylvain Geboers från Belgien plus hela den Svenska eliten. I första heatet var jag 4:a, andra 2:a och sista heatet låg jag 2:a när kedjan återigen hoppade av. Jag hade totalvunnit tävlingen men nu vann Sten "Storken" Lundin istället.
Mitt motorintresse och mitt intresse för att utveckla nya produkter inom sporten gjorde att jag i samband med mitt tävlande i början av 60-talet tog fram en del olika tillbehör som jag började sälja.
En av mina första produkter var ett styr-stagsskydd. Det var det första på marknaden på den tiden. Nu finns ett 100-tal olika tillverkare av ett sådana skydd. Anledningen till skyddet var att jag åkte en tävling i Frankrike och i starten blev det en vurpa så en förare slog ut sina tänder på styrstaget.
Nästa produkt blev MC kapell. När vi transporterade motorcyklarna på släp-kärrorna så blev dom ju både blöta och smutsiga. Mitt kapell blev mycket populärt och tillverkades i ett stort antal färgsättningar. Jag bildade ett bolag och registrerade ett varumärke AP, initialerna på Anders Persson. Ett stort problem var glasögonen, och det är det väl fortfarande, även om tekniken gått framåt. Jag funderade på detta problem och utvecklade en produkt som kom att heta FLIP-UP GOGGLES. En hjälmskärm med en utdragbar siktskiva inmonterad. Jag investerade mycket pengar i formverktyg och material så produkten måste komma igång och säljas. Kontaktade då Torsten Hallman med vilken jag har haft mycket kontakt med, dels genom tävlingsbanan och även i affärer då vi båda bor i Uppsala. Torsten var på väg att utöka sin verksamhet i USA (han var den som startade upp moto-crossen i USA och det som senare blev ett av världens största varumärken inom sporten - THOR) Torsten sade åt mig att han hade bjudit in den europeiska eliten till USA för en serie tävlingar och tyckte att produkten var intressant och bad mig att ta fram 25 exemplar som han tog med sig i handbagaget.
Jag var mycket spänd att få höra hur produkten blivit mottagen men hörde inget på 14 dagar. Men så ringde Lasse Larsson och berättade att samtliga förare hade haft FLIP-UP GOGGLES på sig när starten gick och det väckte naturligtvis uppmärksamhet då både press och TV var med på dessa tävlingar. Lasse beställde 5,000 flippar för omgående leverans! Efter mycket om och men levererades dessa. Efterfrågan blev på kort tid mycket stor och glasögonen levererades till många länder och såldes i över 100.000 exemplar. Jag utvecklade sedan modeller även till svetsning och verkstadsarbete samt ytterligare en modell, system 2000, som blev populär inom enduro. Många andra produkter utvecklades också genom åren och de som blev storsäljare var AP Ryggskydd och AP Knästöd. Dessa användes av eliten inom motorsport tex. Håkan Carlqvist, Tony Rickardsson, Erik Stenlund, Andreas Jonsson.
Företaget med maskiner, material, varumärken m.m. har nu överlåtits till CROSSCENTER INTERNATIONAL AB, Torbjörn och Helene, som nu fortsätter tillverkningen av AP Produkter. www.cross-center.com