Ove Dellbeck
Tävlade i Enduro och isbana i juniorklassen med början 1957.
Därefter ett uppehåll fram till veterantävlingar - 1994 till år 2000!
Tävlade för UMCK de första åren, därefter SMK Uppsala.
Motorcykelmärken
Apollo Ilo 150cc
Apollo med Maico 175cc Supercross motor
KTM Penton 125cc
Husqvarna 400cc 8-växlad
Husqvarna 250cc
Husqvarna 240WR
NSU Prima 175cc scooter
Honda GL 500 Silver Wing
Aprilia Pegaso 650 off-road
Jawa 350cc från 1955 till 1965
Meriter
Kommer senare!
Minnen
- Bilden på mig när jag är 12 år och sitter på min farsas Jawa 350cc är från sommaren 1952. I Juli samma år så åkte vi på den för att se Hedemora TT vilket för mig var en otrolig upplevelse. Jag har fortfarande originalprogrammet kvar med farsans noteringar i marginalen!
Det året vann Nortons fabriksförare Ken Kavanagh den stora klassen, trea blev Varg-Olle Nygren, även han på en Norton. I programmet kan man även se, ett i UMCK-sammanhang välbekant namn, nämligen Hasse Hallman som körde i 125 -175cc-klassen på en 4-takts Motobecane 175cc och kom sexa!
- Premiärtävlingen – Nymanpokalen 1957.
Vi var ett gäng grabbar från Viksta och Skyttorp som alla gjorde sin debut i
den tävlingen. Jag tillsammans med "Totte" Hallman och ”Pinnen” Lidén, Håkan Persson m.fl. skulle göra upp vem som var snabbast! (Tidigare beskrivet under avdelning ”Nostalgi” - "Totte" Hallman minns Silverpilstiden)
"Totte" vann förstås - och varken jag eller "Pinnen" eller någon till i vårt gäng nådde målet. Det började med att jag slog bort båda fotpinnarna. Efter fyra (4) kedjebrott var jag tvungen att bryta – kedjelåsen var slut! Liknande historier för de övriga i vårt gäng!
- Så såg den ut, min specialbyggda Apollo-Maico 175cc! Tur att inte Bilprovningen fanns då. Jag arbetade och slet som traversförare på Salsta Tegelbruk hela sommaren 1957 för att ha råd med bygget. Bara motorn kostade 975:- kronor! Hasse Hallman, som drev en kombinerad smedja och verkstad ute i Tensta beställde motor och avgasrör.
Hasse tävlade just då på en Maico 250cc och hade de rätta kontakterna med importören. En av mina kompisar Sven-Erik Wallin från Skyttorp, som då jobbade åt Hasse, såg till att få jobbet utfört så motorn kom i ramen. Vilket krutpaket – den starkaste motorn som fanns för tillfället – monterad i en av de lättaste ramarna! Premiärtävlingen året efter blev den 2 Feb. 1958. Man körde en isbanetävling på Vendelssjön – en mycket populär tävlingsform för både bilar och motorcyklar i slutet av 50-talet, början 60-tal. Jag tog enkelt starten med min snabba Apollo-Maico och ledde klart när jag fick punktering på bakhjulet och sladdade omkull.
Här är en bild från Minikåsan 1996. Jag står redo tillsammans med en
legend inom endurosporten! Hasse Andersson, med 2 SM-guld och ett
brons mellan åren 1953 – 1958, tävlade för NV-stallet.
Därefter blev Hasse dessutom mycket framgångsrik inom båtsporten.
Varje Kåsa-arrangör brukar ordna en Minikåsa i samband med den riktiga i syfte att bjuda in journalister, gamla och nya kändisar för att dom skall få en känsla för vad en Kåsa är för någonting.