Motocrossen på 1950-talet dominerades till stora delar av de engelsk-tillverkade cyklarna. Det var ju en tid innan de svensktillverkade Albin baserade cyklarna slog igenom med byggen från Monark, Husqvarna, Lito och NH. BSA var ju ett av de populäraste märkena på denna tid. Bifogar några bilder och en artikel om BSA Gold Star från MC-Nytt som kanske kan vara av intresse att ta in på UMCK-Veteranernas hemsida. Bilderna från våra BSA åkande idoler från förr kommer ursprungligen från Flerons arkiv.
Vi tackar Göran Pettersson som skickat över detta material! Klicka på rubriken för att läsa vidare!
Vi avslutar BSA reportaget med en bild på den BSA Gold Star som Totte Hallman fick ärva av storebror Hasse. Det var just den Gold Staren som Totte åkte en snöcrosstävling på i Enköping våren -59 och till sin egen och andras förvåning vann tävlingen före sådana storheter som Gunnar Johansson, Roffe Tibblin och flera av den svenska 500cc-eliten.
På den tiden åkte man odubbat och banan var oerhört hal och isig och med snövallar. Speciellt i den långa s.k. lamellbacken, en lång, lång uppförsbacke längst bort på banan. Där gällade det att få rätt fäste i början på backen för att få fart uppför hela den långa backen. Tottes BSA, som inte var i bästa skick motormässigt precis, och med ett bakdäck som hade rullat några år fungerade perfekt i det isiga väglaget. Den orkade knappt spinna loss utan fick fäste till skillnad mot Tibbans, som körde sin första tävling på den nya Husqvarnan, och Gunnars nya Lito, båda med nyvässade motorer och nya däck inför säsongstarten!
Det blev dock den enda tävlingen Totte åkte på BSA:an med resultatet - en start och en vinst! Bilden är tagen ute vid föräldragården Nyvalla, förmodligen i samband med Enköpingstävlingen.