Här på UMCK-veteranernas hemsida vill vi gärna presentera Sten "Storken" Lundin, nyss fyllda 80 år, med en närmare presentation och återblick på vad han presterat genom åren. Sivert Eriksson är den av UMCK-veteranerna som gjorde intervjun med Storken efter att han hade passerat de 80 åren!
Klicka på rubriken -eller på rubriken "Nostalgi" för att läsa presentationen av "Storken"!
Bilden - Sten "Storken" Lundin - så såg han ut under tiden som fabriksförare på Monark-fabriken!
Lundin-portrait



Porträtt av Sten ”Storken” Lundin
Tävlade i: Motocross, Enduro under åren 1949 – 1972 och Bilsport under åren 1963 – 1966.
Övriga MC-sporter jag provat, men ej tävlat i, är Road Racing med lån av Varg-Olle Nygrens ”fabrikshojar” samt Speedway i Varg-Olles ”sladdskola” i Örebro!

Klubb: Botkyrka MK

Lundin_AJS
Här sitter jag på den AJS 350 som jag började tävla på. Ingen bakhjulsfjädring, trimmad med korta skärmar och utan strålkastare. Cykellampa och dito generator på bakhjulet – lätt at ta bort vid tävlingar
!

Mina motorcyklar:
1. Royal Endfield 500cc sidventilare, årsm. 1930 (köptes när jag nyss fyllt 16 år).
2. Ariel ”Krigare” 350cc årsm. 1942.
3. AJS 350cc 1947. Tävlingsdebut som junior 1948 - Se bilden ovan!
4. AJS 500cc 1949. ”Getingens” f.d. fabrikscykel som senior.
5. BSA Gold Star 500cc, årsm. 1949. Min första hoj med bakhjulsfjädring.
6. AJS 500cc Competition, årsm. 1951.
7. BSA Gold Star 500cc, årsm. 1953. Min första NYA hoj!
8. BSA Gold Star 500cc, årsm. 1954 – 1956. ”Fabrikshoj” genom importören Fleron.
9. Monark 500cc under åren 1957 – 1960 som fabriksförare.
10. LITO 500cc under åren 1961 – 1964 som fabriksförare.
11. Matchless Metisse 500cc, årsm. 1965.
12. BSA Victor 440cc och CZ 360 2-takt under 1966 års säsong.
13. LITO under 1967 års säsong – vinner FIM 750cc Cup.
14. Monark 500cc från 1968 och vidare under de sista tävlingsåren. Fick ekonomisk hjälp från Monarkfabriken att bygga en mycket lätt 500cc. Vinner 23 internationella tävlingar under säsongen 1969 på den cykeln, därefter nedtrappning, börjar jobba, åker på veteranträffar……

Bilsport:
Rally åren 1963 -1966 bl.a. Midnattsolsrallyt -65 och -66 och Norska Rallyt mm.
1963 VW 1500S 2:a i Finska Mästerskapen, Rihimääki, 1:a i klassen.
1965 VW 1600TL i RAC-Rallyt, Klasseger och 8:e plats totalt.
1966 Renault i Rally Dei Fiori, i de italienska alperna.

Meriter:
Det har gått riktigt bra under åren…..
- Förste svensk att vinna ett 500cc Motocross Grand Prix i utlandet, Imola 1955.
Bilden nedan - "Storken" på väg mot sin - och Sveriges - första Grand Prix-seger på Imolabanan i Italien 1955!
Lundin-BSA-Winner-55

- 24 Grand Prix-segrar!
- VM-Guld i 500cc Motocross 1959 och 1961 (Monark 1959 och Lito 1061)
- VM-silver 1960 och 1963.
- VM-brons 1957, -58, -62 och -64 samt EM-brons 1955.
- VM-Guld lag Motocross des Nations 1955, -58, -61 och 1962.
- SM-Guld i 500cc SM åren 1955, -58 och 1961.
- Seger i FIM-Europa Cup 750cc 1967.
- Fick Svenska Dagbladets Bragdmedalj 1961.
- Motiv på Postens Frimärke i Sverige 2002.

Övriga Meriter:
- Under en GP- tävlingsperiod av 8 år (1957 - 1964) aldrig sämre placering än 3:e plats i VM totalt!
- Hade redan tidigt under min tävlingsperiod ett avtal med CERIANI-fabriken i Italien att vidareutveckla CERIANI-gaffeln för tävlingsbruk. Resultatet av samarbetet blev mycket lyckat då deras gafflar senare monterades som original på ett flertal mc-märken.
- Ansvarade för utvecklingen av YAMAHA´s HL 500-projekt när jag jobbade på Hallman & Eneqvist Motor som servicechef. Projektet låg mig varmt om hjärtat då vi lyckades bygga en 4-taktare som kunde vinna VM-tävlingar med Bengt Åberg som förare. Än idag finns ett stort intresse att bygga kopior på just den modellen över hela världen!
Bilden nedan - HL500:an med Fox-dämpare. Efter Åbergs första tester blev det vissa förändringar, bl.a. Öhlins dämpare!

HL_500_right

Roligaste Minne:
I Belgiens GP i Namur 1961 hände följande: Aluminium bandet, vilket spänner över bränsletanken, brast av redan efter några tävlingsvarv. Jag tänkte då att det snart är färdigkört. Bränsletanken inkl. bränsleslangen rörde sig oroligt fram och tillbaka. Och just denna dag då jag var extra i stöten så händer detta! Kanske på grund av detta problem så körde jag som besatt och varvade alla medtävlare utom Gurra Johansson!
Men än var inte missödena över. När jag var på väg att varva Jeff Smith så körde jag ut i en del av banan där man normalt inte åkte. Där låg det naturligtvis en trärot så jag fick, som man säger, ett s.k. lappkast på hojen, blev stående på händerna rakt upp på styret. Som tur var så kom jag på rätt köl igen och fullföljde sedan varvningen av Jeff Smith. En otrolig seger!
Bilden nedan - "Storken" på väg mot segern i Italiens GP 1962 på Imolabanan!
Lundin-Lito-62_Winner

Största Motgången:
Det var under en GP-tävling i Ryssland. Under Sovjet-epoken var alla internationella idrottstävlingar förstatligade. Från "staten" kom en tävlingsinbjudan till alla utländska förare, med direktiv, att alla förare måste samlas för inresa till landet endast genom en bestämd tullstation. För mig betydde att jag, som kom ifrån en tävling nere i Syd-Europa, i princip fick köra runt Ryssland för att checka in vid den förbestämda gränsstationen, en resa på c:a 350 mil. Inte nog med detta!
Tävlingsdagen hade jag snabbaste varvtid på tidsträningen och skulle alltså "välja plats" på startlinjen FÖRST. På väg ut till start möttes jag i stället av ett kompakt DAMMOLN, alltså de hade O koll. Starten den hade redan gått! Där körde förare runt i dammet och irrade omkring för att försöka hitta banan. OMÖJLIGT! Jag tyckte det var meningslöst att sticka efter det för tidigt släppta startfältet så jag lastade hojen och körde tillbaka de 350 milen med mycket "hög puls"!

Och hur ser framtiden ut?
Ser fram emot att åka till Italien under våren och träffa gamla crosspolare! Först skall jag till Pinerolo i mars där man har samlat ihop ett gäng förare som var med då jag hade ett träningsläger där för många år sen och i slutet på maj skall jag till Imola. Där arrangerar man ett veteranmöte för tävlingsförare som tävlade på den berömda motocrossbanan i Imola under åren 1948 till 1965. 1948 var det första året som det arrangerades Grand Prix-tävlingar i motocross i Europa och just Imola-arrangörerna var en av pionjärerna inom motocrossporten. Jag trivdes verkligen på Imola banan och vann faktiskt hela fyra gånger där så det ska bli kul att åka ner dit och träffa flera av de förarna som man tävlade emot. För övrigt så var det just svenskar som vann alla Grand Prix-tävlingar där under perioden 1955 till 1965 – snacka om svenskbana!

Dessutom ser jag ju fram emot att åka till Uppsala och träffa UMCK-veteranerna i mitten på augusti då de kör sitt årliga Bil & MC-Rally och Race Runt Ranchen. Det är alltid kul att träffas under avslappade former och ha lite enkla tävlingar och som man avslutar med lite moppe-race och en gemensam middag.
Bilden nedan - "Varg-Olle" Nygren och "Storken" provsitter en av veteranmopparna på Racet Runt Ranchen
3R -07 016

Redaktionen på UMCK´s webb-sida, med Sivert Eriksson som intervjuare, tackar för intervjun med Sten ”Storken” Lundin som gjordes några dagar efter hans 80-års uppvaktning