Mc-museet Gyllene Hjulet i Surahammar hade på nationaldagen ett "Torsten Hallman" tema. Huvudpersonen intervjuades om sin karriär och bland mycket annat berättade han en häftig episod från 1962. Klicka på rubriken för att läsa vidare!
Bilden – Uselt vårväder i Barcelona - feb. 1962. Totte rullar sin Husqvarna mot depån medan Smith och Lampkin gratulerar varandra till dubbelsegern!
Inför starten av 1962 års VM säsong lastade Totte sin 250 cc Husqvarna för att åka till Barcelona för årets första tävling, en resa på 280 mil. Det var en tidig säsongsstart, redan i slutet av februari, så det var vinterdäck på till Huskvarna och där byte till sommardäck för fortsatt färd till Barcelona.
När man sen kom ner till Hamburg i Tyskland senare på natten så möts man av en avstängd autobahn på grund av att floden Elbe svämmat över. Inga bilar tilläts passera så alternativet som erbjöds innebar en omväg på c:a 100 mil!
Totte med sällskap fortsatte dock fram mot floden till platsen där autobahn var avstängd och bevakad av poliser. På en sträcka av 2-3 km var autobahn som en sjö, det enda man kunde se var markeringsstavar med reflexer som visade var vägen gick. Vattennivån hade just då börjat att sjunka så att lastbilar som hade stora hjul utan dubbelhjul i bak tilläts passera avspärrningen. Totte lyckades övertala polisen att han skulle kunna följa efter en lastbil eftersom han hade en dieselbil som inte var så känslig för vatten.
Sagt och gjort. I krypfart påbörjades överfarten, svallvågor från lastbilen gjorde att vatten trängde in i kupén, några decimeter djupt ända upp till pedalerna! Efter några hundra meter stannar bilen – mitt ute i ”sjön”! Den stora lastbilen, som skulle vara ”förbil” rullar bara vidare, man ser bakljusen försvinna i mörkret! Kris – varför stannar bilen – det är ju en diesel? Jo, bilen stannade för att motorn inte orkade blåsa ut avgaserna då avgasröret låg så långt ner under vattenytan. Sedan bubblade det ett tag, trycket gick ner så det gick att starta igen. Trycket ökar igen, bilen stannar- bubblar ett tag- starta igen- osv. tills de till sist kom över! Även om det mesta vattnet gick att få ut så var hela underredet i bilen genomdränkt.
Väl framme i Barcelona var det så kallt att den olja som tillhandahölls för blandning av bensin till tvåtaktare inte blandade sig korrekt. Detta innebar att munstyckena i förgasarna sattes igen! De enda som genomförde tävlingen var en 7-8 st förare som åkte fyrtaktsmaskiner, bl.a. Tottes huvudmotståndare, Jeff Smith och Arthur Lampkin. Det var bara att inkassera startersättningen på 250-300 Sv. Kronor, lasta cykel och bege sig hemåt, 280 mil!
Väl tillbaka till Huskvarna för byte av däck. Det visar sig då att bilen är dränkt med saltvatten, havsvatten hade nämligen strömmat in i Elbe!! Så när de skulle hissa upp bilen för att byta däcken så var fästena så rostiga att allt vek sig!
När Totte kom hem så sålde han omgående bilen. När den nya ägaren sedan skulle lasta ett par svetstuber i bagaget så gick dessa rakt igenom golvet!!
Här slutar Mr. Hallman denna historia så om det blev några efterräkningar, säljare/köpare fick vi aldrig veta! Men eftersom Totte vann sitt första VM detta år så innehöll väl en ev. uppgörelse inte något fysiskt våld.
Jag hoppas att jag minns detta rätt.
/Bo Svensson
Nej, det blev inga efterräkningar från bilköparen! Eftersom jag hade goda kontakter med Arne Lövendahl, som var säljare för Mercedes med kontakter inom motocross världen, så var det med Arne som jag gjorde inbytet mot en annan, bättre begagnad Merca diesel. Han sålde sedan min bil till en kille som hade bilverkstad och som rustade upp rostiga bilar. Han visste dock inte att min bil hade legat i saltvatten och inte ens tålde att lastas!
/TH’s kommentarer till ovan!