Dagens sensationella nyhet för alla motorcykelintresserade är att motorcykeltillverkningen kommer igång i Sverige igen! Och inte nog med ett märke utan det är två kända märken som skall samarbeta! Båda har tidigare tillverkat motocross maskiner men man gjorde bedömningen att den marknaden var för tuff för närvarande, därför en satsning på trial.
Klicka på rubriken för att läsa mera om Lindströms och Flinks nya maskiner!
Bilden – Det blir trialcyklar man satsar på – nedan Lindströms modell!
F LINDSTROM Small

Det är ett samarbete mellan de två tidigare svenska mc-tillverkarna - Lindström och Flink – som gjort det möjligt att genomföra projektet som presenteras idag, den 1 april på Liseberg Nöjespark i Göteborg. Där har man byggt upp en tillfällig trialbana för de som är intresserade att titta på och även provköra de nya maskinerna.
Båda maskinerna är uppbyggda efter den senaste tekniken inom trialsporten med en gemensam gjuten modul i ultralätt magnesiummaterial för styrhuvud sving/motorinfästning och sadelbrygga. Det som skiljer gällande ramen är att Flink använder sig av ett överdimensionerat carbon fiber rör och Lindströms modell använder sig av titanium i de övriga ramdelarna. Med en sådan modul som grund kan man lätt göra ändringar för att tillverka maskiner i 125cc, 250cc och 350cc-modeller och som därigenom kommer att kunna skilja sig från varandra i utseende. Motorerna som används är en fortsatt utveckling på de beprövade Flink och Lindströms crossmotorerna som användes på 60-talet men som naturligtvis har anpassats till dagens moderna trial.
Finansiering av projektet görs av en rysk oljemagnat som tyckte det var bättre att satsa pengar i detta projekt istället för att få pengarna konfiskerade på Cypern.
UMCK-Veteranerna applåderar initiativet och hoppas på flera satsningar av rika ryssar i Sverige – och nästa gång – helst en satsning på motocross!
Bilden nedan - Flinks nya trialmaskin med massor av nytänkande!
FLINK Small