Det tidigare inlägget om Gunnar Johanssons Lito, där vi berättade att cykeln numera finns i USA, har resulterat i att vi har fått höra en rolig historia om hur just Gunnars Lito vann Rasboloppet 1966. Klicka på rubriken för att läsa den osannolika historien!
Bilden - Sören "Biran" Asplund tyckte att hans kompis kunde låna ut nummerplåtarna till Liton!
Det är från vår eminenta fotograf Torbjörn Johansson som vi fått uppgifterna om hur det egentligen gick till när Sören ”Biran” Asplund vann endurotävlingen Rasboloppet 1966 på den Lito som han hade köpt av Gunnar Johansson.
Att få Liton officiellt registrerad för landsvägsåka, som naturligtvis var ett krav för att köra en endurotävling, hade väl inte ”Biran” tänkt sig utan han kom på en egen lösning. Han hade en kompis i Norby, Gunnar Skogehall, som ägde en Matchless G11 Twin (!), som han skulle kunna låna reg-plåtarna C 310 av. Sagt och gjort!
På Lito-tanken målade man ett stort M, så lika Matchlessmärket som möjligt, och knackade in Matchlessens ramnummer i Liton. Belysningen fixades med ett batteri, man satte i en välbehövlig insats i avgasröret och på med reg-plåtarna! Simsalabim – Liton,numera under namnet Matchless - var färdig för start i Rasboloppet!
Bilden nedan – Reportaget från Rasboloppet!
Att inte besiktningsmannen i Rasbo MK kunde skilja på en en-cylindrig maskin mot en två-cylindrig och att han inte såg att det fanns två (!) olika ramnummer på cykeln – ett på vardera sidan av styrhuvudet var anmärkningsvärt. Men det gjorde han inte så ”Biran” fick cykeln genom besiktningen och kunde starta i tävlingen.
Redan på första transportsträckan plockade ”Biran” ur insatsen för att få ut den rätta effekten ur motorn och det mäktiga ljudet från Lito-motorn resulterade i att alla kunde höra hans framfart under alla varven! Vid den beryktade Lutamossen (f.d. torvtäkt) stod bl.a.GurraPelle och han berättade senare: "Mossen kom i gungning när den stora fyrtaktaren med den storvuxna föraren kom ångande"!
En som uppskattade de sköna 4-taktstonerna från det rensade avgasröret var just Roine Lööf berättar Sören och tillägger: ” Jag ställde egentligen bara upp i tävlingen mer som en plojgrej och eftersom underlaget var hårdfruset var det bara att elda på med bra dubbade däck”. Starkt ändå av ”Biran” att vinna tävlingen med en så pass tung maskin.
”Biran” gillade verkligen sin Lito och han gjorde fina resultat med den och blev bl.a. Svensk Juniormästare 1966 i Vingåker! Efter ett tag sålde han dock pärlan – och fick hela 1700:- kronor för den då den såldes till Tommy Ahl.
Bilden nedan – ”Biran” tar starten i JSM-finalen och blir Svensk Juniormästare!!
Bilden nedan – Efter Liton blev det bl.a. en Husqvarna 400cc för "Biran". Här i Gruvrundan 1971!