12 st. veteraner startade färden mot Köping för att besöka Köpings Bil & Tekniska museum. På vägen dit ringde en av veteranerna (utan handsfree!) upp en vän för att om möjligt få besöka Sellholm Tuning. Det visade sig gå bra! Klicka på rubriken och läs en rapport från de båda besöken!

Bilden visar ett gäng veteraner som lyssnar till vår värd Bengt Eriksson när han ger en inledande återblick om museumets tillkomst och historia. Veteranerna är fr.v: Nästippen på Roine Lööf, Yngve Ekeberg, Lelle Dahlen, Sören Jansson, en skymd Thord Andersson, Staffan Nilsson, bröderna Hans och Mats Wigenfeldt, vår värd, samt en skymd Anders Israelsson.

Köping 1 1024x576

Köpings Bil & Tekniska museum var större än förväntat. Museet är inrymt i en byggnad från 1852 som då var ett kraftverk som via vatten från ån skapade el till industrier i närheten.
I museet fanns gamla bilar, motorcyklar, båtar, diverse motorer samt en enorm båtmotor på 1800 hk med tre cylindrar i ett V med en av cylindrarna i "mitten, rakt upp". Allt på en gemensam vevaxel. Vevaxeln ligger på golvet bredvid motorn.
En gammal verkstadsmiljö samt ett separat rum med olika växellådor till Volvo. Produktionen av växellådor till Volvo är den helt dominerande industrin i dagens Köping med en årlig volym av c:a 150 000 växellådor. Efter detta besök och en god lunch begavs sig gänget till Sellholm Tuning.

Företaget har 17 anställda som omsätter c:a 33 mkr. Verksamheten är tillverkning av specialprylar till främst rally och rallycrossbilar. Försäljningen sker till ett 40 tal länder. På deras hemsida kan man se produktsortimentet men stora volymen består specialtillverkade växellådor, kopplingar samt fjärdringskomponenter. Här är företaget en ÖHLINS specialist. Ciceronen var oerhört kunnig och det var fascinerade att höra berättas om och se produktionen. Samtidigt kan man konstatera att det kostar att bedriva bilracing. Från 80.000 och uppåt för en växellåda, 45.000 och uppåt för en koppling, drygt 200.000 för en komplett bakaxel är några exempel.

Bilden nedan - 3 cylindrig båtmotor på 1800 hk. 2 av cylinderna i ett V och med den tredje  rakt upp. Se vevaxeln på golvet nedanför motorn.

 
Köping 2 1024x576

Bilden nedan - Ragge Sundqvists fabriks Husqvarna som han vann ett flertal stora segrar med på 1930-talet
Köping 3 1024x576

Bilden nedanEn motordriven spark !
Köping 4 1024x576

Bilden nedan Utställningens äldsta bil, en Renault från 1901  !
Köping 5 1024x576


Bilden nedan -En av utställningens många vackra bilar från förr. Här en Bentley. Man slås av att många av dessa lyxåk är så stora.
Köping 6 1024x576

Bilden nedan - Veteranerna ser intresserat på en video. Samma "gubbar" som på första bilden förutom Perra Nyberg som är 3:a från höger. Längst till höger vår värd Bengt Eriksson.
Köping 7 1024x576

Bilden nedan - Vårt andra stopp för dagen, Sellholm Tuning. Här visas några få av de specialartiklar som tillverkas.
Köping 8 1024x576

Bilden nedan - Vår mycket kunnige ciceron, Rickard Eliasson, som ingående berättade om deras verksamhet samt visade oss runt. Under armen på en av Veteranerna syns en växellåda till en rallybil. Kostnad: "endast" 80.000:-
Köping 9 1024x576

Bilden nedan - Veteranerna tittar intresserad på ett lammell paket till en rally eller rallycross bil.
Köping 10 1024x576

Bilden nedan - "Modifierade" Bilstein dämpare
Köping 12 1024x576