När reportaget från den amerikanska tidningen RacerX visades här på hemsidan för några veckor sedan så utlovades en mer ingående berättelse direkt av ”Totte” om bakgrunden till resan. Ursäkta att det tog lite tid – men här kommer berättelsen! Klicka på rubriken för att läsa mera!
Bilden – Här är mannen som inbjudan till resa kom ifrån – Scott Wallenberg!
Scott Wallenberg, en amerikanare med svensk anknytning, som jobbar för Racer X tidningen, har de senaste 12 åren arrangerat en veterancross tävling till minne av de Inter-AM tävlingar som kördes runt om i USA när motocross sporten introducerades i slutet av 60 – början på 70-talet. En av dessa tävlingar kördes då i Boise, Idaho 1972 där Scott numera bor. Det är just detta faktum som Scott vill hålla aktuellt – även om det är snart 50 år sedan den första Inter-AM tävlingen kördes där i Boise.
Tävlingarna som han arrangerar går på samma plats som användes 1972, dock har man gjort om banan så det ska vara lite lättare för veteranerna, och han använder fortfarande Inter-AM namnet på tävlingarna. Till varje tävling som körts hittills har han haft någon eller några av de gamla förarna som var med på tävlingen 1972 som VIP Gäst. Under alla dessa år så har han skickat mig en inbjudan att komma dit, men tyvärr har det inte passat in för mig – förrän i år. Scott har alltid velat ha lite svenskanknytning till tävlingarna och har haft många svenskar på plats. Håkan Andersson, Thorleif Hansen, Gunnar Lindström, Calle Berggren, Stellan Tingström och Lasse Larsson är några som varit där före mig.
Eftersom det veckan innan gick en Supercrosstävling i Houston, Texas så ville jag, och min reskamrat Håkan Eriksson från SCOTT, inte missa tillfället att ta omvägen till Houston för att se tävlingarna där plus lägga in flera andra besök på samma resa.
När ryktet gick att jag och Håkan skulle komma till Houstons SX-tävling hörde Roger de Coster av sig och bjöd in mig och Håkan på middag på fredagskvällen före tävlingen. Det var Dan Cognell, en kompis till Roger, som varje gång tävlingen går i Houston, arrangerar ett party till Rogers ära och Roger kan ta med sig de polare han vill på detta party. I år var vi cirka 20 personer inbjudna.
Kul att träffa Roger och gratulera honom för hans nya topp jobb som ansvarig för både KTM, Husqvarna och WP på den amerikanska marknaden.
Bland de övriga inbjudna fanns den, i USA, välkända country & western sångaren Lyle Lovett. Det roliga var att jag var hans stora idol när han som ung grabb jobbade i en MC-butik som sålde Husqvara, Penton och Hallman Produkter. Han ville bara prata gamla tider hela kvällen – han t.o.m. skjutsade Håkan och mig till vårt hotell fram på småtimmarna – så intresserad var han att höra om hur motocrossen startades i USA! För mig, och antagligen de flesta i Sverige, är han mest känd för att han var gift med Julia Roberts under den tiden på -90 talet då hon spelade in Pretty Women! Jag ställde dock inga frågor till honom om hur det var att vara gift med Julia!
Bilden nedan – En skål med Roger!
Bilden nedan – Här tillsammans med Lyle Lovett!
Bilderna nedan – Första stoppet på resan var att se Stadium crossen på nrg-stadion i Houston tilsammans med 60.000 åskådare. Stadion tar 102.000 åskådare!.
Bildern nedan från depån!
Nästa stopp på resan var San Diego och bland annat ett besök på THOR kontoret för att se 2020 års THOR och Hallman Collection. Hallman kollektionen, som blev en succé när den gjordes till 50-årsfirandet av Hallman/THOR, utökas med ett flertal produkter till nästa år.
Kolla video gällande 2020 års premiärvisning, klicka på: https://youtu.be/cjE2aRsyiyk
Bilden nedan – Några av nyheterna i Hallman Collection 2020
Bilden nedan – Tillsammans med Håkan i THOR’s nostalgihörna!
Bilden nedan – Nostalgivågen är stark. Hallman loggan även på gamla bilar!
Efter några dagar i San Diego området flög vi upp till Boise, Idaho. Det blev en lång tripp eftersom vi måste landa i San Fransisco och på grund av dimma där fick vi sitta och vänta i 7 timmar innan planet lyfte mot Boise. Som tur var baren öppen!
Då vi äntligen kom fram till Boise mitt i natten mötte vår värd Scott Wallenberg oss vid flygplatsen och tog oss till hotellet. Redan på plats på vårt hotell fanns redan ett flertal svenskar, Calle Berggren, Gunnar Lindström och Stellan Tingström.
Under fredagen besökte vi företaget Rekluse som gör kopplingar som idag används av de flesta toppförarna i KTM teamet, Honda teamet m.fl. Ett intressant besök på ett företag som ligger i framkant vad det gäller nytänkande – man gjorde även egna robotar som användes i produktionen tillsammans med välkända ABB robotar.
Bilden nedan - Kopplinsskivor i parti och minut på Rekluse fabriken!
Efter företagsbesöket åkte vi hem till Scott Wallenbergs villa där han i sitt garage hade sin ögonsten – en Monark från tidigt 70-tal med en Bengt Lagerblad trimmad Sachs motor! Han var mäkta stolt när han visade upp sin pärla! Efter den visningen blev det en speciell visning av hans imponerande gitarrsamling. Musik är hans stora intresse vid sidan av crossåkandet.
Bilden nedan - Ett glatt gäng av svenskar och amerikaner hemma hos Scott W.
Bilden nedan - Scott Wallenberg och vår chaufför Scott Cox jammade en stund för besökarna! Kolla alla gitarrer!
På lördagsmorgonen var det ett glatt gäng svenskar som blev skjutsade ut till banan där det var över 640 åksugna crossåkare som skulle åka en massa heat. De flesta hade ett par olika cyklar med sig så man kunde åka i olika klasser. Heaten var ganska korta och kördes med en minimal paus mellan heaten så det pågick tävlingar hela dagen – både lördag och söndag.
Tyvärr var det lite ostadigt väder med diverse regnskurar men då banan till största delen var sandjord så flöt tävlingarna på som planerat. Vi svenskar kunde ta skydd i ett speciellt Hallman-tält där man visade Hallman kollektionen plus dessutom en Hallman& Eneqvist HL 500 i perfekt utställningsskick.
Det var en skön stämning bland alla förare, mycket skratt och skoj – alla verkligen njöt av att få lufta sina crosscyklar på en fin bana. Dessutom var blandningen av förarna stor gällande åldern – unga tonåringar mot grånande män i pensionsåldern men det spelade ingen roll. Som tidigare toppföraren Broc Glover sa efter att han vunnit sin klass:”Om du lägger ihop åldern på de som kom två och trea efter mig så kommer de inte ens upp till min ålder! Broc, som var flerfaldig amerikansk mästare i början av 80 talet, åker fortfarande i dessa tävlingar trots han idag är 60 år! Och han åker fortfarande fort!
Här kommer några bilder till från tävlingarna - fler bilder från tävlingarna såg ni i tidningen Racer X’s reportage.
Bilden nedan - Här är jag tillsammans med Broc Glover efter att han vunnit 250-klassen på sin YZ! Han vann även 125cc klassen!
Bilden nedan - Josh och Tyler jobbar på THOR/Hallman och ansvarade att det fanns ett fint tält där man kunde sitta och skriva autografer, ta igen sig, vila och käka lite under dagen!
Bilden nedan - Scott Wallenberg och hans son Kyle krigade i samma heat om segern!
Bilden nedan - Många ville ha ett foto med mig och cykeln. En Husqvarna 360 -67 - en riktigt fin pärla!
Bilden nedan - Josh Shorter på THOR/Hallman lever som han lär och åker cross!
Bilden nedan - Jag fick t.o.m. signera tröjor åt Broc Glover!
På lördagskvällen hade man bjudit in förare och mekaniker till ett party på vårt hotell. Flera hundra personer fanns på plats i hotellets stora ”balsal” för att äta och trivas. Där visade man TV direktsändning från lördagskvällens Supercross, musikunderhållning av Scott Wallenbergs band samt i pausen en intervju med mig där de ville jag skulle prata om motocrossens första stapplande steg i slutet av -60-talet.
Bilden nedan - John Gregory - grundaren av JT Racing, hade flugit ner från sin ranch och var med på partyt!
En som även fanns på plats på lördagskvällen var John Gregory, han som startade företaget JT, och som var en av Hallman Racings tuffaste konkurrenter under 70-talet. Han bor numera i Idaho på en ranch och hade rest ner till tävlingarna i sitt privatplan då den plats där han nu bor kan man bara nå med flygplan. Han ville gärna visa mig sin ranch och erbjöd mig att efter tävlingarna åka med honom i sitt privatplan. Med tanke på att John närmar sig 80-års åldern så tackade jag artigt nej till hans inbjudan, dessutom skull planet hem till Svedala gå tidigt nästa morgon. Och det var nog tur det. Bara några dagar efter hade John problem när han skulle landa planet på sin ranch. Han fick problem vid inflygningen och landade i en trädtopp!!! Han blev hängande där i trädtoppen i flera timmar ända tills ett räddningsmanskap kom och kunde fira ner honom – oskadd! Han är tydligen född under en lycklig stjärna!
Ja, det var en riktig komprimerad resa som Håkan och jag gjorde. Vi får tacka Scott Wallenberg och hans team för inbjudan!