Som vi tidigare har berättat om så arrangeras många aktiviteter för motocross veteraner på västkusten. Göran Petersson har skickat oss bilder från den senaste träffen där Håkan Andersson berättade om sin karriär. Vi tackar Göran för bidraget!
Bilden – Håkan Andersson berättar!
Håkan A Föredrag 3


Håkan A Föredrag 2
Nu i måndags hade vi samlats hos Bengt i Alvhem för att få lyssna till Håkan Andersson som hade lovat att berätta lite minnen från sin långa och framgångsrika karriär.

Bengt hälsade alla välkomna och började med att visa en film på storbildsskärm från Ulricehamn -73, som visade när Håkan säkrade sitt Världsmästerskap. En mycket intressant film som Sveriges radio hade spelat in med Jan Svanlund som speaker och Torsten Hallman som kunnig bisittare. En mycket uppskattad film och en rolig tillbakablick från den tiden då Sverige och dom svenska förarna stod på topp!

Håkan vann också denna tävling överlägset, årets VM var ju dock redan säkrat. 2-a i tävlingen blev Torleif Hansen, och 3-a blev hemmasonen Uno Palm, en fantastisk framgång för svensk motocross.

Håkans medaljskörd under sin karriär i VM blev hela 11-medaljer i lag   och individuellt. Dessutom 6-stycken svenska mästerskap: 3 i 250cc, och 3 i 500cc klassen.

Han tävlade i VM serien från 1966, tills sista GP 1979. En imponerande serie. Trots otur med ett antal skador kämpade han oförtrutet vidare mot det hägrande målet en VM titel 1973. När det var uppnått kämpade han vidare mot nya mål av bara farten!

Att Håkan kunde åka motorcykel det visste vi tidigare men att han var så underhållande på att berätta historier och minnesbilder från sin långa karriär var ju mycket trevligt och uppskattades av alla närvarande.

Vi var ett 20-tal som hade nappat på denna inbjudan och fick en mycket intressant och minnesvärd måndag förmiddag!

Håkan hade dessutom med sig en av BMK:s drivande krafter, Mikael Andersson.

BMK s förre sekreterare och mångårig lagledare och en verklig slitvarg från Kuröds-tiden Göran Andersson var bland dom inbjudna. Göran berättade många härliga historier och minnen från sina många år från olika motorsportupplevelser, både som arrangör och även från publikplats i samband med sina år som arbetsledare på Skanskas många utlandsjobb! Göran har ju varit en av initiativtagarna till de uppskattade veterancross träffarna på Backamo på senare år!  

I pausen serverade dagens värdinnor Birgit och Yvonne fika med smörgåstårta och lite hembakat, vilket var mycket uppskattat! 

Två gamla crossåkare från 50-talet Raymond Sigvardsson och Gösta Larsson båda med många minnen från Kurödstiden mötte också upp!

Raymond var ju lagvärldsmästare 2-gånger, innan han blev tvungen att sluta på grund av sitt arbete som flygare för Volvo!

Hasse Svensson, Conny Andersson, Janne Johansson och Kjell Carlgren var också intresserade åhörare, även dessa har ju avverkat ett antal tävlingar på gamla Kuröd 

På 50-talet har även dagens värd, Bengt Johansson, tillsammans med Bruno Edvardsson och Bosse Petersson med framgång tävlat där!

 Håkan berättade att han ofta cyklade dit upp på 50-talet när det var tävlingar där, för att titta på sina idoler. Han har ju växte ju upp någon kilometer därifrån. Håkan berättade att det var en speciell känsla att plötsligt senare själv vara med i samma i samma tävlingar som sina idoler från ungdomsåren, Bill Nilsson, Rolf Tibblin, Raymond Sigvardsson, Les Archer, Torsten Hallman med flera. 

Han berättade också om en revolutionerande bakhjulsfjädring som Torsten Hallman var med att utveckla tillsammans med tekniker från Yamahafabriken. En enkeldämpare bak som genom ett länksystem gav en längre slaglängd med mera progressiv fjädring bak på cykeln så kallad monochock fjädring. Håkan fick förtroendet att vara provförare för denna fjädring, allt i största hemlighet.  Han berättar att han var lite orolig för hållfastheten till att börja med på det nya fjädringssystemet men han lät sig dock övertygas om dess fördelar. 

Fjädringen när den blev väl utprovad visade sig helt överlägsen tidigare fjädringssystem. Håkan var övertygad att det var till stor del den nya fjädringens förtjänst att han ofta kunde åka fortare än sina konkurrenter, speciellt på riktigt kuperade och svårkörda banor under 1973. det året då han tog VM på ett så övertygande sätt. Efter dessa framgångar var konkurrenterna snabbt ute med liknande lösningar, som sedan blev en dominerande lösning på alla cross och endurocyklar på marknaden.  Yamaha hade ju dock ett försprång med sin konstruktion så det tog lite tid för konkurrenterna att komma i kapp! 

Vi saknade dock två gamla konkurrenter och kamrater till Håkan, Stig-Gunnar Thorstenson och Per-Ove Jönsson båda har berättat att dom har mött Håkan i många tävlingar, och då i många härliga fighter.  Båda är nere i Spanien för närvarande och kunde inte vara med men fick nöja sig med en hälsning på telefon till Håkan.

Slutligen vill vi tacka Bengt och Birgit för att vi fick komma och lägga beslag på utställningshallen denna måndag förmiddag!

Tack Håkan och Micke för ett intressant program! Hälsningar Göran Petersson 

Håkan A Föredrag 4