Vi har en vinnare i vår "Gissa-Tävling" Nummer 15! Det är Hans Nordlund som kom in med det förlösande svaret - även om han inte riktigt "spikade" till 100% så var han den som kom närmast svaret på gåtan! Och det rätta svaret? Det kan ni läsa om ni klickar på "Tävling" eller på rubriken ovan.
Bilden: En riktig "Silverpils-dödare"! Om den kommit i produktion!
NV-Crescent_175cc

 

Bilden föreställer en NV-Crescent 175cc Twin - en modell som togs fram i mitten på 50-talet och som skulle kunna ha blivit en "Silverpils-dödare"! Om den kommit i produktion! Motorn som togs fram var en nykonstruktion rakt igenom och var ett samarbete mellan Nymans ingenjörer och agenturfirman KG Knutsson som var representant i Sverige för de flesta tyska tillverkarna inom bil & mc-industrin. Vevhuset, med infästning av bakre motorfästet i svingarmslagringen (!), och de flesta motordelarna tillverkades av Kolbenschmidt och den 4-växlade lådan gjordes av Heinkel. Bosch och Bing m.fl. fabriker- alla var involverade i att göra en insats för att få fram en bra motor - allt i ett syfte att göra en modern, lätt, snabb maskin som skulle passa de nya körkortsbestämmelserna i Sverige - 75 kg gränsen för 16-åringar!
Tyvärr så gick man inte vidare med projektet då Nymanbolagens ledningen såg de vikande försäljningssiffrorna för totalmarknaden  - man köpte inte motorcyklar i samma utsträckning längre. Projektet lades ned även om det ansågs vara lovande vid de första provkörningarna som gjordes, då endast monterad i en befintlig NV-ram. Beslutet var att provmotorerna som tagits fram skulle skrotas - men som tur var så slängdes de upp på en vind istället!
Men en som tyckte att det var synd att det bara skulle bli skrot av så fina motorer var ingenjören Ture Åkerfeldt. Som ung och entusiastisk mc-freak så såg han till att det tillverkades en ram och övriga komponenter för att färdigställa projektet. Och det är den motorcykeln som finns på bilden! Ture använde sedan maskinen för eget bruk till och från jobbet under ett flertal år! De övriga provmotorerna försvann eller skrotades. Och det var också nära att även Tures maskin höll på att försvinna för evigt. Den stals en natt men Ture hade sån tur att han senare hittade den slängd vid Fyrisån! Ture har även visat upp den i samband med visningar gjorda av Nymans Vänner under senare år.
Tävlingen var kanske i svåraste laget men det har dock kommit in många gissningar - de flesta med tysk anknytning som Adler, TWN, DKW, Sachs, Hercules men även "långväga" gissningar som Pannonia, K52 och de fyra japanska mc-tillverkarna.  
Grattis Hasse - för dina mc-kunskaper! Du var den första som kom in med det rätta svaret på vår tävling. Ditt ”Mr Moto Know-It-All”- diplom kommer på posten!