Inte ännu publicerad

 Torsten Hallman

Tävlade för UMCK i 20 säsonger i både motocross och tillförlitlighet (enduro) under åren 1957 – 1976.

Körde i klasserna 250 – 500cc.

Tävlade även i bil-rally.

Motorcykelmärken               alt

DKW 98cc

Royal Endfield 125cc

Typhoon 200cc

Husqvarna Silverpil 175cc

Greeves 250cc

KTM 250cc

Husqvarnas fabriksmaskiner 200cc, 250cc, 360cc, 420cc, 400cc, 500Twin

Yamahas fabriksmaskiner 250cc, 360cc, 400cc, 490cc

 

Bilmärken

Ford Cortina GT Lotus

SAAB V4 Grupp 1

SAAB V4 Grupp 2

 

Meriter i tidsordning (utdrag från tidningen Race)
1957  Började tävla på Husqvarna Silverpil. Vann 17 tävlingar på 20 starter bland annat 250-RM i Uppsala, med landets bästa seniorer på plats.
1958 Vann sin första seniortävling på en 500 BSA Gold Star i Göta MS snöcross före bland annat Rolf Tibblin och Gunnar Johansson. Var med i 250-EM i Uddevalla men bröt. Var med i det svenska laget som vann Tatra Trial i Polen (var hans första utlandstävling). Guldmedalj i Svenska Tredagars och vann tävlingen individuellt.
1959 Nia i 250-EM och fyra i 250-SM. Svensk mästare i Enduro, stora klassen. Guldmedalj i Svenska Tredagars och vann tävlingen individuellt.
1960 Sjua i 250-EM och femma i 250-SM.
1961 Fyra i 250-EM, Silver i lag-VM 250 (vann individuellt), Svensk mästare 250, tog första GP-segern (av 37) i finska Ruskeasanta.
1962 Världsmästare 250cc klassen, Svensk mästare 250cc.
1963 Världsmästare 250cc klassen, guld i lag-VM 500, guld i lag-VM 250 (vann individuellt) & Svensk mästare 250cc.
1964 VM-silver 250cc, guld i lag-VM 250 (vann individuellt), silver i 250-SM
1965 Fyra i 250-VM, Svensk mästare 250cc, silver i Snöcross-RM 250 & vann snöcross TV-cupen 250cc.
1966 Världsmästare 250cc klassen, guld i lag-VM 250 & vann 23 starter av 23 i USA. Blev framröstad av svenska sportjournalister som Sveriges främste idrottare!
1967 Världsmästare 250cc klassen, guld i lag-VM 250 (vann individuellt), silver i lag-VM 500cc, brons i 500-SM (körde endast tre av fem tävlingar) & vann i TV-crossen 250cc.
1968 VM-silver 250cc klassen, guld i lag-VM 250, fyra i 500-SM (körde endast två av fem tävlingar) plus vann TV-crossen i 500cc-klassen.
1969 Sexa i 250-VM, silver i lag-VM 500, silver i lag-VM 250 & sexa i 500-SM där han körde endast två av fem tävlingar.
1970 Elva i 250-VM & nia i 500-SM (körde två av fem).
1971 21:a i 250-VM och tog Yamahas första VM-poäng genom en sjundeplats i holländska Bergharen & sexa i 250-SM (körde tre av fem).
1972 Silver i Inter-AMA 250 & SM-brons 250cc.
1973 13:e plats i 250-SM
1974 - 76 Körde några tävlingar per år. Vann några serieheat med UMCK´s 250-lag
                                                                   alt

Sammandrag - Meriter.
- 4 x Världsmästare i Motocross och 2 ggr på 2:a plats!
- 5 x Världsmästare i Lag Motocross!
- 37 st. Grand Prix Segrar, 22 st 2:a platser och 16 st 3:a!
- 75 gånger på VM-pallen!
- 4 x Svensk Mästare i Motocross
- 1 x Svensk Mästare i Enduro
- 2 x 1:a individuellt i Svenska 3-dagars
- 3 x Nordisk Mästare Motocross
- Fick SVEMO´s Elitförarmärke - Stor Grabb 1962.
- Har hela tiden varit UMCK trogen – alltid samma klubb!

 Meriter bilrally
2 starter – 1 seger och 1 andra plats som B-junior!
Därefter – 3 segrar som A-Junior. Senior på rekordtid!
1 start som senior i Roslagsvalsen – fick bryta i ledning! 

Övriga notiser!

-         Första Världsmästaren som korades i 250cc-klassen 1962

-         Vann första SM 250 tävlingen som kördes - 1959 i Vännäs!

-         Yngste föraren som vunnit SM i Enduro, stora klassen – 1959!

-         Yngste föraren som vann Svenska Tredagars – både 1958 och 1959!

-        Var den föraren som introducerade motocrossen i Amerika under hösten 1966!

-         Förste svensk att vara med i Hall of Fame i USA! Läs story på: 

-         http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=188

-         Först med att arrangera skolor för motocross! Hösten 1966 i Riverside, California,

-         Först att arrangera träningsskolor. Peer, Belgien under vårarna 67 – 69!

-         Utvecklade Yamaha´s motocrossmaskiner! Läs story på:

-         http://www.mxworksbike.com/Hallman_Yam_interview.htm

-         Förste förare på en Yamaha som tog VM-poäng – Hollands GP 1971

-         Låg bakom projektet med att ta fram Yamaha´s HL 500 4-takt!

           Läs HL-storyn på: http://www.lindstrom-mx.com/hl.htm

-         Läs intervju från Husqvarnas museum:         alt

-         http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/gamla/Hallman3-03.pdf        

-         Först att skriva egen MX-bok, hösten -70. Såldes i 30.000 ex!  

          Läs om Mr Motocross på: www.torstenhallman.com

-         Skrev första instruktionsboken om 80cc-cross ”Råd och rön till föräldrar och frön”

-         Först med att ha en egen MX-klädesline – Hallman Products nu THOR!

-         http://www.vitalmx.com/features/Vital-MX-Insider-Thors-40th-Anniversary-Celebration,1432    och   http://www.thormx.com/news.jsp?id=2

-         Snabbast möjliga uppklassning från B-junior till A-junior till Senior i bil-rally!

 

Dolda idrottstalanger!

-     Gjorde lumpen och vann S1´s regementsmästerskapet i höjdhopp! Utan höjdhoppsträning och utan att ha fått instruktioner om hur man hoppar höjd! Vann på höjden 1,75!

-     Spelade DM-finalen för Juniorer (17år) i Uppland i fotboll som 15-åring. Förlorade dock i finalen!

Roligaste minnen.

-     När jag vann första VM-titeln i Enköping inför en rekordpublik på 12.000 personer en regnig septemberdag! VM-titeln var i princip klar redan i maj för – Jeff Smith! Han hade dominerat de sex första tävlingarna och behövde endast en seger till för att vara klar världsmästare! Han vann ingen tävling mer det året - utan det gjorde jag! Säsongstarten för mig hade varit katastrofal med massor av problem med maskinmaterial och vurpor med den nya 4-växlade Husqvarnan. Om jag skulle kunna vinna måste jag dock vinna de tävlingar som var kvar, som jag också lyckades med!

-     Inför den näst sista tävlingen för året skulle jag kunna säkra titeln om jag vann. Samma förhållande var det naturligtvis även för Smith – om han vann var titeln hans – han hade haft den chansen sedan maj! Inför tävlingen i Enköping var jag så koncentrerad och laddad så när starten gick var jag så övertänd att, efter att ha tagit starten, vurpa tre gånger på första varvet, men behöll ändå ledningen! Som tur var det bara enklare vurpor utan att motorn stanna. Och som tur var lugnade jag ner mig och kom in i en bra rytm, vann första heatet överlägset (1½ min!) – och det andra heatet också av bara farten och första VM-titeln var fixad.

 

Största motgångarna!

-     Att jag missade den 5 VM-titeln! Den sista tävlingen i Österrike 1968 var helt avgörande för vem som skulle vinna VM-titeln, Joel Robert eller jag själv. Inför den tävlingen var jag lika övertänd och laddad som inför Enköpingstävlingen när jag tog min första titel. Under året – faktiskt under flera säsongerna - hade jag och Joel alltid haft tuffa duster, ibland vann jag med 1/10 sek i ett heat och han kunde vinna med lika lite i nästa heat. Så var det inte i den avgörande tävlingen utan jag åkte helt enkelt ifrån Robban den dagen. Redan efter halva heatet ledde jag med 23 sekunder när jag fick punktering i bak. Robban kom ikapp och vann heatet men vi var så långt före de övriga att jag kunde ta mig i mål och bli tvåa – så chansen fanns kvar – om jag vann över Robban med 26 sekunder i andra heatet! Ledde återigen andra heatet då motorn skar – och då var dagen förstörd och 5:e VM-titeln missad!         alt

-     Andra besvikelser att nämna är att jag fick bryta tre Motocross des Nations, Lag-VM i 500-klassen – och alla gånger då jag var i ledning! 1963 på Knutstorp då jag åkte på den nya 420cc Husqvarnan och var i ledning när elsystemet slocknade. Andra gången var jag i ledning före Dave Bickers i Remalard, Frankrike då kedjeproblem stoppade vidare framfart. 1967 i Markelo, Holland när jag ledde före Paul Fredrichs då hans östtyske lagpolare Heinz Hoppe helt enkelt körde mig av banan när jag skulle varva honom!

 

Övriga kommentarer

-     En sak jag ångar är att jag aldrig provade på att åka road-racing! Varför? Jo, bakgrunden är ett uttalande av Ruben Helmin, Husqvarnas tekniske chef, som var ute på många cross och roadracing tävlingar. Han sa åt mig, efter att varit med mig på en VM-tävlingen i Italien som gick på delar av Imola´s roadracingbana, att – ”du skulle lätt kunna vara bland de tre första i en SM-tävling i roadracing”! Något förvånad ville jag då höra varför Ruben trodde det. Hans förklaring var då att - ”på det sätt som du bromsar in i kurvorna med fram & bak med perfekt balans och avvägning för att få fäste är det få som behärskar – och det är så man vinner på asfalt - att köra rakt fram och gasa det kan alla”!

-     En sak som jag vill nämna, och som jag är oerhört tacksam för, är all den hjälp jag fick under de första åren. Utan bil och körkort så var jag helt beroende av klubbpolarna för att komma till tävlingarna. Om det inte var bror Hans så var det Erling Eriksson, vår allt-i-allo i UMCK, som skjutsade mig till tävlingarna här hemma. Senare var det Sivert Eriksson och Lennart Dahlén som jag fick åka med under de första åren utomlands när jag fått mitt körkort men ännu inte hade ekonomi tillräckligt för att ha en egen bil. Tack vare deras hjälp kom jag ut på de "hårda" tävlingarna redan i unga år, gjorde många vurpor, fick en hel del skador, fick utvecklas i tuff konkurrans - men det gav resultat i slutändan.