Bo Ekeberg 

Tävlade 8 säsonger i Enduro och Motocross 175cc - 250cc under åren 1959 till 1967.

Motorcykelmärken
Husqvarna Silverpil 175cc
Husqvarna Fabrikscykel 250cc

 

Meriter.

Enduro

Svensk Mästare Enduro i 175cc-klassen 1961

Svensk Mästare Enduro i 175cc-klassen 1962

Svensk Mästare Enduro i 175cc-klassen 1963

Svensk Mästare Enduro i 250cc-klassen 1964

2:a i SM i Enduro i 175cc-klassen 1965

Inget tävlande p.g.a. sjukdom hela 1966

3:a i SM i Enduro i 250cc-klassen 1967

Vann 13 deltävlingar i rad i Enduro-SM under åren 1962 till 1965!

Vann med Max-poäng i SM!   
3 inteckningar i Vandringspriserna:

- Rasbotrofén

- Västmanland Runt

- Stig Hasselrots Minne och

- Götapokalen!

Guld i Sixdays i Tjeckoslovakien 1963

Silver i Sixdays i Öst-Tyskland 1964

Guld i Sixdays i Sverige 1965

1:a i Onkel Toms Hytte, Tyskland både 1963 och 1964

3:a i Päijänne Runt både 1963 och 1965

3:a i Novemberkåsan 1960 i Gävle

Blev Stor Grabb 1967 och fick Racings Guldnål 1960 

Motocross

-         5:a i Motocross SM 1965

 

 

Roligaste minnen.
- Tävlade med den kände filmstjärnan Steve Mc Queen i Internationella Six-Days när tävlingen gick i Tyskland. Vi startade ihop på sträckorna, han åkte förvånansvärt bra, men jag slog honom med bred marginal!
-Stockholm, ute på Lida 1960 då jag vann över Roffe Tibblin i en vintertävling. Fick ett kast i hög fart på 2:a sträckan och åkte rätt in i en gran! Granen var så full av snö att den begravde både mig och cykeln i så mycket snö att bara styret stack upp. Av smällen in i granen så åkte avgasröret av från cylindern. Jag fortsatte att åka ändå i ytterligare ett varv och kunde vinna tävlingen totalt – dock till priset av kraftig huvudvärk från både vurpa och oljud från cykeln!
- Ytterligare en vådlig vurpa inträffade då jag åkte en tävling uppe i Kilsbergen, Örebro. Jag åkte med skidor, då det var mycket snö, och kom ifatt två förare i nattmörkret. Vi åkte parallellt med en järnväg då jag fick ett sånt kraftigt kast på cykeln att jag åkte rakt över järnvägen, hamnade med huvudet före i en snödriva på andra sidan, bara 5 meter från en djup ravin med ett forsande vattendrag! Som tur var så fick jag hjälp att dra upp cykeln, kunde fortsätta och vann tävlingen!
-När Six Days gick i Sverige så avslutades tävlingen på Karlskogas road racing bana och jag vann  250-klassen. Den tid jag fick med min HVA utrustad med crossdäck och högt växlad hade räckt till en 10:e plats i Roadracing SM.

 

Största motgången.
-Jag hade otur i Six Days ett par år. På grund av maskinfel fick jag bryta i slutet av tävlingarna när jag hade guldvittring.
-Åkte en tävling på Vikbolandet Stockholm vintertid, det snöade och frös till och helt plötsligt så upphörde pilningen! Vi förare irrade runt och letade efter banan och efter stora strapatser kom jag till målplatsen fly förbannad och frysen. Där stod Sigvard Andersson med ett TV team och tog emot då man ville göra ett reportage om mig med anledning av SM segern det året. Det var inte rätt tillfälle! Jag skällde och var riktigt elak över arrangörerna och tänkte inte ens på att TV kamerorna var påslagna så det blev inget reportage det året!

 

Kuriosa.
Min far Raoul drev en mekanisk verkstad i början av 60-talet. Vi började då att tillverka specialdelar till cross och endurocyklar, bland annat Earlsgafflar. Vi byggde även om ramar till HVA Silverpilen vilket blev ganska omfattande och populärt under 60 talet.