Henry Hägglund
Medlem i Uppsala Motorcykelklubb UMCK sedan 1948.
Tävlade som junior och senior under åren 1951-1960 i Motocross, Enduro och Road Racing.
MC-Märken:
DKW Diamant 98cc
NV Sachs 150cc
HVA 175cc Silverpil
HVA 200cc Guldpil
RUMI 125cc Roadracing
BSA 500cc
Triumph 500cc
Meriter:
ENDURO
4:e plats i SM Enduro 125cc 1956
ROAD RACING1:a plats Norrtälje TT 125cc 1955
MOTOCROSS
En av UMCK:s bästa poängplockare i Moto-Cross serien med ett flertal segrar under åren 1951-1960.
Roliga minnen:
Ett av mina roligaste minnen är från en tävling på Jumkilsbanan, klubbens hemmabana som ligger 2 mil norr om Uppsala, känd för att ha den halaste leran i Sverige – när det regnar! Banan låg vid den natursköna Jumkilsån och gick fram och tillbaka uppför och nedför åslänten. Efter starten var det en lång raksträcka som slutade i en brant backe som var mycket svår att ta sig uppför när det hade regnat. Tävlingen gick på hösten och det hade regnat i flera dagar.
Före tävlingen funderade jag mycket på hur det skulle gå att ta sig upp för den backen. Skulle man överhuvudtaget kunna ta sig uppför den branta backen nu när det hade regnat så mycket? Då kom jag på en strålande idé! Jag svetsar på järndubbar runt om på fälgen, monterar på ett däck med hål så att dessa dubbar sticker utanför däcket, då kommer jag att få världens fäste uppför backen! Enligt SVEMO´s regelbok stod det inget om att det skulle kunna vara förbjudet. Vid provkörningen så kom det tyvärr in lera in i däcket så det gick inte att ha något däck på fälgen.
Jag beslutade ändå att köra med hjulet som det var – även om det inte var något däck monterat. Det gick kanonbra på träningen, det var endast ett fåtal förare som kom upp för den hala backen. Själv hade jag överhuvudtaget inga problem med att komma uppför de hala backarna, bakhjulet drev otroligt bra! Konkurrenterna fick stora ögon, själv var jag inställd på seger den dagen då det fortsatte att regna!
Men tyvärr gick det inte som jag planerat. Vid förarsammanträdet beslutade tävlingsledningen, med motiveringen att mitt hjul med de utstickande järndubbarna skulle innebar en för stor risk för medtävlarna, att jag inte fick använda mitt specialhjul. Tråkigt då men roligt nu efteråt!
Ett annat minne var när jag åkte endurotävlingen Nymanskölden. På en av sträckorna skulle vi åka över Fyrisån där arrangörerna hade lagt ut plankor som vi skulle köra på för att komma över ån. Tyvärr kom jag i för hög fart så framhjulet kom ned mellan två plankor, motorcykeln slog stopp och jag for med huvudet över styret rakt ner i vattnet medan cykeln stod kvar! Det var bara att fortsätta genomblöt!
Tråkigaste minne:
1956 ledde jag SM inför sista deltävlingen. Tävlingen gick bra ända till jag tappade oljepluggen. Jag fick då slå i en träplugg i hålet och fylla på olja. Tyvärr tog det så mycket tid att jag förlorade flera placeringar och resulterade i att jag missade SM titeln!
Kuriosa:
Genom åren så har jag sparat mina gamla motorcyklar och har nu samlat på mig 17 st. av olika märken, årsmodeller mellan 1938-1955. NV, HVA, Monark med flera märken samt även veteranbilar bl.a. en Chevrolet 1927. Jag har nu överlåtit mitt entreprenadföretag till min son Björn, vilket gör att jag nu kan ägna mig åt mitt stora intresse – veteranfordon!