Torbjörn Johansson, som försett vår hemsida med ett stort antal bilder genom åren, har skrivit ett reportage om ”Buskservice”! Klicka på rubriken för att läsa reportaget!
Bilden – Yngve Ekeberg korsar en järnvägsövergång under Six-Days i Amerika!
En gång när jag och min fru, som är från USA, besökte hennes bror i Middlefield i Massachusetts kom jag att tänka på "buskservice". Middlefield ligger i Berkshirebergen, ett område där ISDT Sixdays arrangerades 1973. Jag hade fått tag på ett gammalt program från tävlingen och det visade sig att förarna passerade Middlefield under tre etapper. Vi åkte runt lite längs några av sträckorna. Jag såg att det fanns gott om små stickvägarna runt Middlefield och det slog mig hur lätt det måste ha varit att svänga av på en sidoväg och i smyg byta ut delar som gått sönder på motorcykeln -- naturligtvis på ett sätt som man inte fick göra.
När jag senare träffade Yngve Ekeberg på SMK-Uppsalas veteranmöte frågade jag honom, eftersom jag vet att han deltagit i ett flertal Sixdaystävlingar, om han hade varit med om någon "buskservice". Jo då, fast bara två gånger (förvånansvärt...). Första gången var på Isle of Man 1965, då han fick hjälp med ett trilskande tändsystem som krånglade hela tävlingen och gjorde det till en prestation att överhuvudtaget komma i mål.
Bilden nedan – Yngve mekar tändsystem!
Andra gången var 1967 i Polen då Yngve glömde att svänga i en skarp böj. Följden blev ett stukat framhjul som han fick hjälp att byta på sträckan efter och efter ytterligare några sträckor fick han tillbaka det rätta hjulet uppriktat och snyggt.
Men han berättade också om en gång var han nära att bryta, men han kunde lösa problemet med lite skicklighet och stor tur. Det var Sixdays i Italien 1974. Han kom med sin Monark 125 nedför en lång brant nedförslöpa med mycket motorbromsning. När han kommer till botten av backen och drar på för att klara den branta stigen uppför så drar inte motorn. Ridå! Det visade sig att främre kedjedrevet hade lossnat på sin koniska axel och muttern som håller fast den var väck. Men precis där Yngve hade fått stopp stod en stor grupp åskådare och några av dem tyckte att han kunde "låna" en mutter från deras kompis' motorcykel som stod parkerad där och som var utrustad med en liknande Sachsmotor som Yngves. Problemet var bara att ägaren hade gått iväg och tittade på tävlingen längre fram så det var svårt att fråga honom... Men hans polare tyckte bestämt att det inte var något problem. OK vad gör man inte för Trophylaget! Yngve tog loss en stor skruvmejsel som han hade fastsatt vid styret -- någon fast hylsa för att lossa muttern till drevet hade han inte -- och med hjälp av mejseln och en stor sten lyckades han hugga loss muttern och snabbt montera den på sin Monark och fortsätta tävlingen. Allt under stort jubel från åskådarna som bevittnade dramat. Det var också en prestation att inte dra på sig någon prick på sträckan, för tiderna var snålt tilltagna.
Vad mutterdonatorn sade när hans kompisar förklarade att han fick gå hem förtäljer inte historien. Eller att hans motorcykel hjälpte det svenska Trophylaget att komma före det italienska.
Bilden nedan – Throphy laget som gjorde det!