Kul att minnen från tävlingen som kördes i Älvsbyn under midsommarhelgen 1957 poppar upp då och då bland de som var med. De UMCK-Veteraner som var med på den avslutande middagen efter golftävlingen förra året fick höra Roffe Tibblin berätta en del historier från just Älvsbyns midsommarcross. Och nyligen, efter att bilden från förarsammanträdet från just den tävlingen i Älvsbyn användes som en form av gissnings-tävling om vem var vem så har det kommit flera kommentarer runt tävlingen i Älvsbyn. Klicka på rubriken så kan ni läsa en del av vad "Totte" Hallman minns från just den tävlingen.
Bilden – Bill Nilsson på sin AJS 7R vann midsommarcrossen i Älvsbyn 1957!
Att just resan till Älvsbyn sitter kvar i minnet är nog inte så konstigt - även om det är 63 år sedan. Det var första året jag tävlade, jag var junior och hade inte åkt så många tävlingar. Och här var det nu fråga om en resa på flera hundra mil tur o retur upp till Älvsbyn – till Solens Land och Norrbottens Pärla! Jag, som tidigare aldrig hade varit längre norrut än till Tierp! Storebror Hasse var den som förfogade över transporten som ägde rum i hans Peugot ”stationsvagn” med plats för hans båda cyklar, en Ariel HS500 och Maico 250 och min Husqvarna Silverpil plus att kompisen Håkan Persson också följde med på resan. Hur fick vi plats med tre cyklar och tre personer i den lilla Peugoten? Håkan, som just fyllt 18 år i maj hade ett körkort som bläcket inte ens hade hunnit torka på, ville naturligtvis köra bil så mycket som möjligt så Hasse hade en bra avbytare.
Resan fungerade utan några problem med raster för käk och fika plus att vi stannade en stund på den fantastiska Sandöbron och beundrade utsikten. För de med anlag för svindel är detta inget att rekommendera! Resten av resan gick bra även om Riks 1:an ibland var som en crossbana med enorma tjälskador ju längre norrut vi kom. Vi klarade oss från punktering men många av de andra tungt nedlastade cross ekipagen fick punktering när de körde ner i de stora potthålen. Men fram kom vi, hittade en bra plats i depån där vi kunde meka med cyklarna plus slå upp det lilla tältet vi hade med oss som vi alla tre skulle sova i. Depån fylldes snabbt med diverse ekipage med cross cyklar. Bill och Stene hade som vanligt sett till att få bra platser, det var inte första gången de körde cross i Älvsbyn. Flera som var på plats i depån var årets motocross sensation i Sverige - Roffe Tibblin med sin bror Rolle. Åke ”Ryssen” Törnblom åkte tillsammans med Yngve Granath i en gammal tungt lastad amerikanare (så tungt att ett fjäderblad hade gått av på vägen upp) med två nedmonterade cyklar instoppade i bakluckan på bilen plus hjulen och resten av prylarna på ett takräcke som var fastsatt med rep, varav ett rep satt fast i vindrutetorkaren! Allting gick på den tiden!
Vi var ett stort Uppsala gäng som kamperade tillsammans i depån under hela helgen, Roine, Dahlén, Sivert, KG Östlund och vår allt-i-allo Erling Eriksson plus alla medföljande kompisar, mekar och fruar. Vad jag kommer ihåg så tror jag ingen i gänget lämnade depåområdet under hela helgen. För det fanns ju fanns faktiskt andra saker som lockade. Simon Brehms orkester med den nya sensationen Lill-Babs uppträdde i Sikforsen, ett par mil från Älvsbyn, under midsommarhelgen! Inget för oss cross åkare, vi koncentrerade oss på den kommande tävlingen.
Hela 15000 betalande åskådare fanns på plats när tävlingarna kördes igång, det var en imponerande stor publik, alla i Älvsbyn plus närliggande samhällen hade åkt man ur huse för att se motocross köras på högsta nivå. När det till och med var så att prästen – efter avslutad högmässa i Älvsbyns kyrka – öppnade kyrkporten och församlingen med prästen i spetsen tågade till crossbanan då förstår ni att det fanns motocross intresse i Älvsbyn!
Både seniorer och juniorer körde tillsammans i två heat i 500-klassen. Bill med sin nya AJS 7R vann båda heaten före Sten ”Storken” och Roffe Tibblin som delade på andraplatsen med heatplaceringarna 2-3 resp. 3-2. En som var med och slogs om tätplaceringarna var Roine Lööf som var i strålande form – men tyvärr fick han maskinkrångel. Lelle Dahlén var den som var bäst av UMCK:arna på en 5:e plats på sin BSA. Roine kom 14:e efter problem i ett av heaten och Hasse kom på 19:e plats, också han fick maskinproblem med sin Ariel.
Roine fick dock revansch när heatet för 250cc kördes. Roine snodde starten och vann den tävlingen med god marginal på sin välpreparerade fabriks NV 250cc före mig och Roffe Tibblin. Roffe hade fått låna en fabriks Monark, en 200cc med Ardiemotor. Det var just i detta heat som historien kom till om hur Tibbe och jag möttes första gången. För ovanlighets skull hade jag fått en dålig start och låg sjua efter första varvet men åkte upp mig till andraplatsen efter Roine som då var ett ljusår före mig. På slutvarven kommer dock Tibbe ifatt mig. Jag kunde hålla honom bakom mig på det lättkörda partiet men banan, som under halva varvet gick fram och tillbaka uppför grusåsen, passade hans 4-växlade Monark bättre uppför backarna. Speciellt i den sista långa backen med löst grus, där min hemmatrimmade 3-växlade Silverpil inte orkade. När jag hörde honom komma så stängde jag hans spår och lyckades hålla andraplatsen! Efter vi gått i mål och kört in i depån så kommer Tibbe över till Hasse och är fly förbannad och säger att Hasse stängde honom i sista långa uppförsbacken. Hasse är som ett frågetecken, han hade just kommit sjua i tävlingen på sin Maico, men säger - Du måste ha förväxlat mig med min bror säger Hasse och pekar på mig. Å fan – inte visste jag att du hade en bror som åkte så fort, säger då Tibbe! Det var på detta sätt som Tibbe och jag lärde känna varandra. Sen dess har vi varit dödspolare!
Helgen var lyckad för oss långväga gäster. Förutom dubbelseger för UMCK i 250 heatet tog vi även hem tre platser bland de fem första förararna i juniorheatet för 175 förare. Jag vann det heatet före Ted Lindskog från Orion och därefter kom Åke ”Ryssen” Törnblom, K-G Östlund och Sivert Eriksson.
Midsommarfirandet i Älvsbyn pågick i två dagar. Av de 15000 besökarna som kom på crosstävlingen stannade de flesta kvar över hela helgen och besökte de olika midsommar aktiviteterna som arrangerades i Älvsbyn. Att man då klarade av att hålla ordning på alla festande människor på kvällar och nätter är verkligen anmärkningsvärt. Man hade endast 20 poliser som jobbade över helgen! Ragnar Medin var mannen som var den stora eldsjälen för motocrossen uppe i Älvsbyn. Han var duktig på att marknadsföra motocrossen och sin hembygd.
Älvsbyns midsommarcross var en stortävling som alla har något speciellt minne från. Dags för Roine, Lelle eller Kalle Östlund att berätta något. Jag vet att Kalle har minnen från hur illa Roffe Tibblins släpkärra wobblade när de åkte tillsammans på vägen dit. Eller om ”Ryssen” Törnblom nu läser detta inlägg har något kul han minns – du är välkommen med ditt bidrag!
Bilden nedan -Roffe Tibblin, som var årets stjärnskott, här på sin BSA Gold Star som han köpte av Bill. Han kom tvåa på samma platssiffra som Sten ”Storken” i 500-klassen och trea på sin Monark i 250-klassen! Snygg hjälm förresten! Bildtexten är fel som ni ser. 1957 åkte Tibbe för "Monarkerna" som SMK Stockholms förare kallades - och som man ser på tröjan och han sitter på sin Gold Star - inte Monark!
Bilden nedan – Författaren i annorlunda stilstudie. Måste vara fel på kameralinsen!
Bilden nedan – De fyra första i juniorklassen 175 cc! Föraren med ? är K-G Östlund! Under Åke ska det stå UVMK!