Här fortsätter Bosse Svenssons intervjuserie med Totte Story - del 4!
Klicka på rubriken eller gå in under ”Nostalgi” för att läsa mera!
Bilden – Totte där han trivs bäst - bland motocross produkter!
I del 4 så är det dags att titta på affärsmannen Totte Hallman. Även om jag på inget sätt kan mäta mig med Totte som affärsman har jag ändå lätt att bedöma hans storhet. Jag har genom mina drygt 11 år som VD inom ABB lirat i ”elitserien” inom detta gebit. Det som verkligen är fascinerande är att två så skilda talanger, motocrossförare och affärsman kan få plats i en och samma person. Dessutom med bägge delarna i absolut världsklass.
Det som direkt skall påpekas är att nedanstående redovisning inte helt kommer i kronologisk ordning vad gäller årtal när de inträffar.
Totte är 12-13 år. Tillsammans med sin tre år äldre syster Gudrun har Totte plockat massor av buketter liljekonvaljer som växer i backarna runt huset. Därefter tar de bussen in till Uppsala för att sälja dess på lördagsmarknaden på Fyris torg. Dessa försäljningsresor är Tottes start som affärsman!
Han minns fortfarande hur ”jäkligt” det kändes de gånger de inte sålt slut på buketterna utan tvingas ge dem till de säljare som står bredvid och säljer eftersom han och Gudrun måste ta sista bussen hem. Man kan alltså redan här ana en vinnarskalle.
Inköp av antikviteter och därefter byteshandel på andra sidan järnridån!
Vid tävlingar inom forna Öststatsländer betalades rese- och prispengarna ut i respektive lands valuta. Dessa pengar gick inte att växla in i västvaluta utan för dessa pengar köpte han antikviteter i form av silver, porslin, vapen mm. Dessa kunde sedan avyttras genom att besöka antikvitetsbutiker i Gamla Stan och sälja till 10 gånger inköpspriset i Sverige och därmed blev tävlingarna en bättre affär än att köpa vodka, whiskey och champagne som de flesta andra förarna gjorde.
Dessutom utvecklades dessa affärer så vida att man till östländerna tog med sig bland annat skinnjackor och andra i öst attraktiva varor som inköptes i Sverige vid reor och sedan såldes till betydligt högre priser i landets valuta. Valutan användes till inköp av ytterligare antikviteter varmed förtjänsten blev ännu högre. Här är Totte mycket ödmjuk och menar att initiativet till dessa affärer tog av klubbkompisen Sivert Eriksson (se medlemmar).
Här kan berättas en kul detalj. När Totte kom hem till föräldra hemmet efter en av dessa resor hade hans mamma, på helt eget initiativ, skaffat böcker om dels gammalt antikt silver och dels om gammalt porslin. Här kunde man läsa sig till olika märken och kännetecken så man visste att man köpte rätt prylar. Hans föräldrar var lantbrukare och så långt ifrån dylika affärer man kan komma. Så om pappan bidrog med gener att åka hoj så bidrog nog mamma med affärs gener.
Bilden nedan – Böckerna om hur man gör bra affärer med antikviteter har Totte fortfarande kvar! Här en sida hur man kollar märkningen på Meissen porslin.
Totte investerade bl.a. i att bygga en gokartbana i Eskilstuna som skulle syssla med uthyrning av gokart. En crosskompis skulle jobba där, bygga upp och sköta anläggningen samt dessutom vara delägare i verksamheten. Tyvärr tappade de efter en olycka sitt tillstånd att driva verksamheten redan efter ett år. Olyckan var i sig otäck, men inte någon större tragedi, men som sagt, det räckte för att verksamheten måste avvecklas, kommunen sa helt nej till fortsatt drift av banan. Totte förlorade sin investering men lärde sig en viktigare sak. Skall man starta en verksamhet tillsammans med en annan person skall denna person också investera pengar som gör att hans/hennes motivation blir maximal i både med och motgång. Detta hade inte skett i detta fall och det märktes.
Ersättning i ”natura”
Ersättningen från Husqvarna skedde inte i pengar utan i ett antal "tränings" motorcyklar som han kunde sälja! Dessutom hade Totte egen sponsring från en del tillbehörsföretag, ex.vis däck, oljor, stift, kedjor.
Motorcyklarna måste då avyttras och tillsammans med andra goda kontakter inom mc-branschen kom iden med att öppna MC firma. Även här säger Totte att det var Sivert som kom upp med iden. Man skaffade en lokal på 12 kvm (!) och verksamheten startade med endast kvällsöppet med Sivert i butiken. Så småningom skulle butiken formellt invigas och detta skulle ske sommaren 1967 mellan VM deltävlingarna i Sverige och Finland. Inbjudna gäster var bl.a. Joel Robert och Olle Pettersson.
Totte fick då iden (här säger han att det är hans ide, även om han än i dag inte förstår att han genomförde den) att skicka ut inbjudningar till alla stora rikstidningar som Aftonbladet, Expressen, DN, SvD samt lokaltidningarna i Uppsala.
I pressreleasen stod det:
-Flerfaldige världsmästaren Torsten Hallman inviger sin MC- firma med hjälp av huvudkonkurrenter som Joel Robert och Olle Pettersson -
ALLA tidningar kom. Till en MC butik på 12 Kvm och skapade kaos på gatan utanför!!
Bilden nedan – Flera av toppförarna var på plats under invigningen av den första butiken! Olle P, tjecken Strnad och Joel Robert!
Man växte ur lokalen på några månader och lyckades flytta tvärs över gatan. Här utvecklades sig verksamheten på ett bra sätt, bland annat var de väldigt tidigt ute med en egen katalog och med postorderförsäljning.
Bilden nedan - Butiken flyttades till större lokal på Svartbäcksgatan 29. På bilden fr.v. Bengt Olsson, Barbro Hallman och butikschefen Sivert Eriksson!
Bilden nedan – Första postorderkatalogen med slogan - ”Vi är inte längre bort än till din telefon”!
När det var dags att skriva kontrakt med Husqvarna fabriken inför 1968 säsong lyckades Totte förhandla så att han förutom ersättning i form av hojar även skulle få ensamrätt till att sälja Husqvarnas crosshojar på den svenska marknaden. Det blev en fantastisk start på verksamheten att vara den första butiken som sålde Husqvarnas crosscyklar. Tidigare kunde man endast köpa sin Husqvarna direkt från fabriken. Som nybörjare som affärsman gick han dock med på väldigt dåliga marginaler och dessutom höll inte Husqvarna sitt löfte om ensamrätt särskilt länge. Så är det ofta i affärsvärlden, äta eller ätas.
Butiken flyttade ytterligare en gång och drevs då som en traditionell mc-butik till dess att den såldes under 1980-talet.
Titta noga på bilden ovan. Den är tagen den 20 november 1966. Låtsas att vi inte vet vem som är föraren på Husqvarnan med start nr. 1 Vad ser vi: Läderstövlar från ”VM-kängan”. Det var den enda produkten i den personliga utrustningen som är tillverkad för motocross. Alla vi som åkte cross under dessa år hade den, tänk 100 % marknads andel! Men resten:
Nu är denna bild från USA så därför har föraren lyckligtvis bytt ut det ”äggskal” vi hade på huvudet i Sverige till en amerikansk ”jethjälm” av märket Bell. (Som Totte förhandlade med så att han fick bli deras importör i Sverige!) Glasögonen hade så dåliga plastglas att efter två tävlingar var de så repiga att man inte såg någonting i motljus.
”Alla” hade den gula Husqvarnatröja, eftersom alla åkte HVA. Efter några tvättar hade sömmarna i halsen och runt handlederna blivit dubbelt så stora och färgen var ljusgrå. Handskarna var bandyhandskar och läderbyxorna ser ut att vara ärvda av farfar. Man skulle tro att föraren är en junior som åker sina första tävlingar, men föraren är som alla sett, Totte. Han är här dubbel världsmästare, motocrossen har cirka 20 år på nacken och ändå har ingen (stövlarna undantaget) förstått att det dels är det en publiksport dels att det krävs en speciell utrustning.
Det hände till och med att om det var riktigt skitigt så ville man inte jobba med att tvätta skinnbyxorna utan då drog man på en skitig overall utanpå alltihop. På den kunde det stå: Lindroths Sandtag eller dylikt. Snacka om publiksport!!
Resten av berättelsen om Tottes ALLA affärer inom MC världen utgår från denna bild. När berättelse är färdigt så kan man vända på historien och allting kan ”kokas ned” tillbaka till denna bild.
Titta på bilden igen. Det första som händer är att ”alla” amerikaner vill köpa bandyhandskar. Totte är smartare än så och designar en egen handske som tillverkas av Halvarsson i Malung. Dessa blev omedelbart en succé i Sverige och massor skickades också i vanliga postpaket till USA. Här inser Totte snabbt att hans namn har en enorm genomslagskraft samtidigt som marknaden för den personliga utrustningen är väldigt stor. Handsken följs av skinnbyxor, bröstskydd, tröjor mm.
Bilden nedan - Första broschyren på Hallman Products - först med en komplett line av crossprodukter!
Här följer ett svar Totte lämnat i en intervju 1999:
Det var en bra start på min affärsverksamhet som också utvecklades snabbt genom succén med de egen designade Hallman-produkterna. Försäljningen av dessa produkter tog fart ordentligt efter mitt första besök i USA och vi skickade massor av varor till USA, till de kontakter som jag då fick.
Till slut blev efterfrågan så stor så att jag startade Torsten Hallman Racing Inc. tillsammans med två svenska kompanjoner och som då tog över den försäljningen direkt. Den verksamheten utvecklades väldigt bra i början och vi öppnade warehouse även i Chicago samt ett på östkusten i Baltimore. Vi var helt ensamma med produkter, specialgjorda för motocross åkare, under flera år och tjänade bra med pengar. Tyvärr var vi inte riktigt vakna och hängde inte med i utvecklingen när nylonbyxorna blev populära, vi ville fortsätta att sälja genuina Hallman Leathers med svenskt getskinn!
Nedan ett exempel hur det kan gå till när man är relativt ny och orutinerad:
Bröderna Halvarsson i Malung tillverkade crosshandskarna till Tottes verksamheter i Sverige och USA. De sålde så bra med handskar så man låg hela tiden på Halvarsson om större order och kortare leveranstider. Under tiden som samarbetet pågått har man haft olika loggor på dessa handskar men till slut enats om en logga med ett H omgärdat av stjärnor för alla produkter som tillverkades. Denna logga hade ritats av Totte.
Bilden nedan – Skissen som lämnades till reklambyrån som Totte gjorde på några olika ”H” – och med ett OK runt märket man enades om att använda.
För att möta dessa ökande volymer så började Halvarsson, i hemlighet (!) köpa in handskar från Pakistan. Under de första leveranserna så hade man vissa kvalitetsproblem, men dessa löste sig. En dag stiger en mörkhyad kille från fabriken i Pakistan in på Hallman Racings kontor i La Mesa, Kalifornien och ställer frågan - ”Varför köper ni inte handskarna direkt från oss istället till 1/3 av priset mot det ni betalar Halvarsson”? Det visade det sig då att Halvarsson fortsatt med sitt ordinarie ”svenska” pris för "svenska handskar" och därmed tjänat riktigt bra med pengar. Självfallet bröts samarbetet omedelbart varvid deras exportchef - som tack för hjälpen (!) - registrerade H loggan med stjärnorna i Halvarssons namn! Loggan var ritad av Totte men han hade inte registrerat den på sig själv. Orutin.
Ytterligare två frågor från samma intervju 1999: Har du fortfarande kvar din firma där?
Svar: Företaget Torsten Hallman Racing Inc. som jag startade 1968, i La Mesa California först för att sedan flytta till El Cajon efter några år, existerar fortfarande och har samma affärside´ som från starten – nämligen att sälja utrustning för motocross och enduro. Vi var det första företaget som designade, produktutvecklade och producerade en komplett line av motocrossutrustningar– Hallman Products. ”The Hallman Leathers” var ett begrepp som fortfarande många känner till än idag. Vi har haft alla toppförarna i vårt team från Roger de Coster, Joel Robert till Jim Pomeroy, Marty Smith, Brad Lackey, Ricky Johnson och Jeff Emig.
1996 såldes företaget till Parts Unlimited, ett av världens största distributionsföretag av motorcykel-tillbehör och utrustning.
Bilden nedan – Rick Johnson och Roger de Coster var några av toppförarna som använde Hallman Products. Här tillsammans med Totte på THOR´s 40-årsjubileum i Las Vegas!
Hur är kopplingen till Thor cross utrustning?
Svar: THOR är en förkortning av Torsten Hallman Original Racewear Vi ville ha ett kortare namn, mer catchy, därför ändrades namnet under 80-talet. Omsättningsmässigt är THOR idag ett av de största motocrossmärkena i världen.
Tottes första USA tripp 1966 innefattade 23 tävlingar runt hela USA med resultatet 23 segrar. Denna turné ses som starten på motocrossen i USA.
Bilden nedan – Utställningen Motocross in America har en historiebeskrivning över motocrossens födelse. Där berättas att motocrossens födelse var 1966 när ”Torsten Hallman comes to America”!
Ett enormt intresse skapades direkt. Den som ”tog” över Totte till USA var Edison Dye, Husqvarnas USA importör. Även här slår omgående affärsmannatalangen till.
Totte berättar själv i intervjun från 1999:
Vi talade mycket om hur vi skulle fortsätta att bygga på det enorma intresset, Husqvarnas importör Edison Dye och jag. Vi beslutade då att starta International Moto-Cross Inc. ett företag tillsammans som skulle se till att det blev tävlingar arrangerade på olika platser i USA till kommande år. Min uppgift var att se till att det kom över förare, han skulle ordna tävlingsplatser. Året därpå tog jag då över Roger de Coster, Joel Robert och Dave Bickers från CZ-teamet och jag själv, Åke Jonsson och Staffan Eneqvist från Husqvarna-teamet. Det blev succé och motocrossen hade kommit för att stanna!
Resten är historia idag – jag skulle kunna skriva en bok bara om alla händelser i samband med tävlingsarrangemang, historier om förarna etc. under de första åren som Dye och jag stod som promotors för Inter-AM och Trans-AM serierna ända till den dag som AMA, med en fräck manöver, tog över hela cirkusen från oss i början på 70-talet
Bilden nedan - Brevhuvudet på promotorfirman som arrangerade Inter-AM och Trans-AM tävlingarna i USA!
Ps. Han har skrivit en bok!! Mr Motocross heter den och gavs ut på engeska år 1971 och tryckes i hela 30.000 ex. Den såldes slut ganska snabbt då alla ville läsa om den nya sporten - Motocross!
Bilden nedan - En nytryckning av Mr Motocross, med viss uppdatering om bl.a. THOR, gjordes 2003. Av den finns några få exemplar kvar!
En reflexion till ovanstående:
Ur denna start av crossen i USA har en häftig variant skapats: dagens Supercross. Ni som följer dessa tävlingar via exempelvis You Tube kan se vilken fantastisk show det är och med ett publikintresse som är enormt – och där THOR märket alltid syns på bästa plats. Det företag som har det kommersiella huvud kontraktet är THOR ! Alla andra sponsorer till tävlingarna måste alltså förhandla med THOR.
Detta som Totte åstadkommit i USA är naturligtvis det största han någonsin gjort när det kommer till affärer eller motocross åkat. Helt fantastiskt, det finns inget annat ord.
Det kommer en del 5 också …………..