Nu har vi kommit till avslutningskapitlet om ”Totte Story del 5” som handlar om mera affärer och en hopsummering av mina intryck.
Klicka på rubriken och läs vidare om Bosse Svenssons intervjuserie!
Bilden – Bosse Svensson med bordet fullt av bilder, kataloger och trycksaker – vad skall man välja att berätta om?
5-1 Bosse 800 2

Ni som följt med från del 1 minns kanske att mitt syfte med storyn var att försöka hitta: anledningen till att Totte blev så framgångsrik, inte att beskriva hans alla framgångar. När det gällde MC sidan var det relativt ”lätt” att kartlägga anledningarna och resultaten av dessa är lätta att se. Gå bara in under rubriken, medlemmar och klicka på Totte, så har ni hans hela meritlista = hela facit.

När det gäller hans affärs sida blev det betydligt knivigare. Del 4, som handlar om Tottes första affärer var ändå hyffsat lätt, med kopplingarna till Husqvarna och hans första USA turné 1966.

Därefter hade jag skrivit del 5 och skulle bara stämma av lite med Totte innan färdigställandet. Jag träffade Totte och trodde jag hade koll på det mesta han gjort inom business. Det visade sig vara totalt fel. Felet bestod i att det var väldigt mycket jag inte visste. Dels hur många projekt han startat, dels hur omfattande många varit. (Totte själv säger att han själv knappt har full koll!)

Nu skall ju storyn handla om varför han blev så framgångsrik, inte att beskriva konkret allt han gjort. Så därför fortsätter jag med min syn på affärsmannen Totte och avslutar med några få exempel på konkreta affärer.

Bilden – Affärsdiskussioner på någon restaurang långt bort i Asien - Totte lägger fram sina synpunkter!
5-2 Victordiskussion

Affärsmannen Totte H

Jag tror inte Totte anade den framtid som skulle komma inom MC industrin under hans första år i Världseliten. Men han var dock så intelligent att han förberedde tiden efter crossen genom att plugga till ingenjör.

Att börja med att sälja blommor i 12-13 års ålder verkar ju ”gulligt” men är ett tidigt tecken på affärsmanskap. Jämför ex.vis med Ingvar Kamprad (pennor och block, mm) och Anders Wall (kaniner).

Att bli framgångsrik affärsman handlar inte om att bara prata och planera utan främst att GÖRA saker. En viktig regel är att det är bättre att GÖRA FEL, rätta till och GÖRA RÄTT än att inte göra någonting alls. Jämför med Jan Carlzon, legendarisk VD för först, Linjeflyg 1978 och sedan SAS 1980 som helt förändrade dessa företag. Han skrev i sin bok, Riv pyramiderna, utkom 1985, att många under dessa år på svensk ”jantelagsvis” kommenterat att de saker han genomförde inte var så märkvärdiga! Hans svar: Skillnaden var att vi GJORDE dem.

Jämförelsen med Janne Carlzon är riktigt bra. Totte har också GJORT saker, massor av bra saker, säkert en antal dåliga saker också men hela tiden gått vidare. Han har också fantastik förmåga att se möjligheter när nya saker dyker upp. En förmåga att sätta saker och idéer i större sammanhang och i ett helikopter perspektiv. Ibland kallar man en sådan egenskap för: ”en förmåga att se runt hörn”. Det kan Totte göra och som sagt, han har aldrig varit rädd för att prova idéer. 
 
Totte har berättat att han alltid skrivit ner alla idéer han fått, så fort som möjligt. Alla dessa anteckningar har han noga sparat för att kunna använda någon av dem om tiden varit rätt. Alltså noggrann och strukturerad. 
 
Givetvis måste man också ha förmåga att förstå marknaderna man verkar i, vilken position man har, ens företags starka och svaga sidor, konkurrenternas dito. Man bör också vara en bra administratör, så att strategier, planer, resultatmål blir tydliga för alla i en organisation och att alla berörda hela tiden får korrekt feedback, även sådant som inte är bra. Jag känner många som jobbat åt Totte så genom dem har jag klart för mig att detta kunde han också.

Allt kan man inte göra själv men genom att anställa människor man tror på och ge dem ansvar så kan man göra stordåd. Totte har en gudagåva här. Hans sätt att lita på människor, ge dem ansvar och ställa krav känns så genuint att det lyfter människor till höjder dom förmodligen inte anat att de kunde nå. Tottes egen förklaring - ” Jag slängde ut pojkarna på djupt vatten för att se om de kunde simma”!

Jag vill ge ett konkret exempel: Håkan Eriksson, framgångsrik VD för Scott Sverige. Han började som ung tonåring att efter skolan hjälpa till i Hallman Racings butik/verkstad. Han kunde stå en eftermiddag och tvätta mc-kedjor, han ställde upp på allt. Genom alla år har Totte gett honom större och större arbetsuppgifter och trott på honom, ställt krav och som sagt, resultatet är strålande.

Det finns en lång rad av grabbar som gått i ”Tottes skola”. Givetvis finns det säkert ett antal misslyckanden också. Men det finns inget som heter: Det går inte, det heter: det gick inte.

Det finns få om ens några företag som är unika, alla har konkurrenter som tillverkar och/eller säljer ”samma” saker. Skillnaden mellan framgång och konkurs ligger till den helt avgörande delen på människorna i resp. företag. Det ”enda” som ett företag har som är unik, är deras anställda.
Totte är en person som på ett märkligt sätt har en stark personlig integritet, uppfattas som en naturlig chefsperson samt har en förmåga att samtidigt vara en genuin kompis.

Bilden - Några av nyckelpersonerna i de olika Uppsalaföretagen! Fr.v. sitter Mats Andersson, Jonas Ekström, Håkan Högman, Håkan Eriksson och Totte!
5 Las V 800kb

”FACIT”
Om vi nu fortsätter med några få exempel ur ”facit”, alltså resultatet av hans affärmanskap, och börjar med en summering av vad jag hittills berättat för att se vad Totte åstadkommit med utgångspunkt från bilden som fanns i del 4 med Totte på startlinjen i USA 1966.

*Startade upp Hallman Racing i Sverige för att omsätta ersättningscyklarna från Husqvarna till rena pengar.

*Startade upp Hallman Racing Inc. i USA för att sälja crosstillbehören som började med ”bandyhandskarna” och som idag är THOR, ett av världens ledande företag i personlig crossutrustning.

*Startade upp, tillsammans med Edison Dye , International Moto-cross Inc. för att arrangera crosstävlingar i USA. Föregångaren till det som idag är AMA Nationals (vanlig cross) och AMA Supercross. Världens i särklass största events inom motocrossen och med världens absolut bästa förare som deltagare. Men du har alltid chansen att få åka. Du ställer upp i kvalheat och har du farten så kvalificerar du dig.

Då fortsätter vi: Totte berättar själv ifrån en tidigare nämnd intervju 1999:

Efter 1970 års säsong ville inte Husqvarna förnya kontraktet med mig. De tyckte väl att jag var för gammal, plus mina ryggproblem. Man ville satsa på nya, yngre förare. Det kändes förbannat snopet för jag tyckte nog att man från fabrikens sida borde kunna utnyttja mig och mitt namn bättre. Man borde ha kunnat erbjuda mig ett jobb på marknadssidan där jag säkert kunde göra ett bra jobb både i Sverige men framför allt i USA.

Jag tänkte noga igenom vem skulle kunna ha användning av mig och kom då fram till att Yamaha borde vara intresserade. Jag hade ju sett och följt Suzukis framgångar och själv fått erbjudandet av dom att utveckla deras cyklar. Den gången kom erbjudandet en vecka efter att jag skrivit på kontraktet med Husqvarna så jag föreslog att Suzuki skulle ta Olle Pettersson istället – vilket dom gjorde.

Sagt och gjort, jag gjorde i ordning en skriftlig väl utarbetad verksamhetsplan för hur jag tyckte att Yamaha skulle göra för att komma in på cross-sidan, satte mig i bilen och åkte till Yamahas Europakontor i Amsterdam. På deras kontor jobbade vid den tiden bara 5-6 personer. Jag fick träffa Europachefen, lade fram min plan och försökte ”sälja” mig själv och mitt upplägg. Tyvärr hade han ingen aning om vad motocross var och lovade att ge mig besked inom en vecka. Efter en vecka kom beskedet – du får låna en offroad 250:a, testa, träna och tävla om du vill, skriva rapporter om vad som skall göras och för det får du 200 US dollar i månaden! Jag tackade naturligtvis nej, det var ju inte det jag ville, jag ville ju utveckla nya cross-cyklar.

Ytterligare två veckor går och under tiden har Husqvarna fått reda på mina samtal med Yamaha och ber mig komma ned för diskutera framtiden. Då blev man plötsligt intresserad när man fick nys om mitt besök i Amsterdam! Jag åker ned till fabriken, får ett bra kontraktsförslag som inte bara går ut på att jag skall tävla utan göra andra saker, jobba med olika marknadsinsatser, främst i USA. Men innan jag skrev på ville jag först tala med min fru.

När jag sen kommer hem dagen efter så ringer Mr. Kuratomo, Europachefen från Yamaha och frågar om han kan komma till Sverige omgående för att diskutera den plan som jag ursprungligen lämnade honom! Det är nämligen så att min plan hade vandrat runt och kommit till Yamaha i Amerika (bilden från 1966, min kommentar) som hade tänt på alla cylindrarna för min idéer. Kuratomo kommer dagen efter, tar fram ett 3-årsavtal som beskriver att jag ansvarar för utvecklingen av de nya cross-cyklarna, jag får ingenjörer till mitt förfogande, man skickar över ett tiotal YZ-cyklar, både 125 och 250:or, jag skall se till att ha flera svenska testförare till maskinerna m.m. faktiskt mycket mer än vad jag ursprungligen hade föreslagit. Jag skrev under direkt – utan att fråga min fru(!) – och allt rullande igång. Det var mitt bästa beslut någonsin och kontakterna med Yamaha utvecklades snabbare än beräknat.

Jag såg till att Håkan Andersson kom till teamet och redan 1973 blev Håkan Andersson världsmästare med Yamahas nya monoshock system, det nya fjädringssystemet som jag hade varit den som testat och beslutat att Yamaha skulle satsa på. Yamaha var på god väg att bli No 1 inom motocrossen!

Att sedan kontakterna resulterade i att jag blev importör av Yamahas hela MC-program, att vi senare själva utvecklade HL500-projektet och att vi gjorde Yamaha till marknadsledare i Sverige var bara en naturlig utveckling av vårt fortsatta samarbete, men det är en annan historia!

(Kommentar och lite kuriosa till testerna av monoshock systemet: Det var så hemligt att Totte i början endast körde när det var mörkt.)

Under de första årens utveckling av Yamaha, dels som crosshoj, dels som affärsområde finns ett antal händelser som jag eventuellt kan återkomma till i framtiden i form av anekdoter, så här koncentrerar jag mig på affärsutvecklingen i stort. När Yamaha fattar att detta kan bli stort så frågar de Totte om han kan föreslå någon lämplig importör i Sverige. Totte kontaktar några större MC firmor men dessa förstår inte potentialen i vad som komma skall och tackar nej. Totte ställer då frågan om han själv kan få bli importör. Jovisst, men Yamaha kräver dock en ekonomisk garanti som han inte har. Pappan till två cross kompisar, Staffan och Bengt Eneqvist, förstår dock vad som kan komma ut av detta och ställer upp som ekonomisk garant. Vid Tottes första samtal med direktör Fredrik Eneqvist så fäller Totte de klassiska orden: "Fredrik - om du har en miljon så har jag en bra idé - ska vi starta ett företag tillsammans!" Det är starten på Hallman & Eneqvist Motor AB.
Bilden - Här är det klart med japanerna - Hallman & Eneqvist Motor är ny distributör för Yamaha i Sverige. Totte håller hårt i pärmen med kontraktet!
5 Signing  Yam-Importer

Totte igen från intervjun från -99:
I övrigt så fortsatte vår affärsverksamhet med att Yamaha-företaget utvecklades i snabb takt. Vi anställde flera duktiga medarbetare med genuin mc-bakgrund, Sten Lundin, Björn Casserborg m.fl. så redan efter fem år var Yamaha motorcyklar marknadsledare i Sverige - som enda land i Europa! Honda - som var det dominerande märket i världen - hade blivit nerpetat från första platsen!. Detta faktum uppmärksammades av Yamahas ledning och resulterade i att vi även blev importör av alla Yamahas övriga produkter, mopder, snöskoters, båtmotorer, vattenskoters, stationära motorer mm.

Starten av Hallman & Eneqvist Motor AB skedde våren 1973 och såldes till Yamaha Motor Europé 1996. Den firma som de startade 1973 omsatte 2012 över 2,6 miljarder kronor! En fantastisk utveckling!

Nu skall vi se hur MC märket Penton, senare KTM kom till Sverige.

Åter till Tottes intervju från -99:
Mina första kontakter med KTM kom genom John Penton som var Husqvarnas distributör på östsidan i USA. Jag hade träffat John redan under mitt första besök i USA, ( bilden igen) ,han var ju själv en av de bästa förarna på östsidan av USA. John ville ha ett eget märke som han skulle sälja i USA och som skulle vara ett komplement till Husqvarna. John ville att jag skulle följa med till KTM-fabriken som rådgivare när han skulle lägga fram sina planer till Mr. Trunkenpolz, ägare av KTM-fabriken. De resulterade i att jag lämnade en massa förslag till vilka förbättringar jag tyckte man skulle göra på den 125cc-maskin som man tagit fram på fabriken och som sedan skulle säljas i USA under namnet Penton. Trunkenpolz och jag kom mycket bra överens och jag besökte fabriken flera gånger för att se hur den nya produkten Penton utvecklades samt gjorde upp med honom att bli importör för Penton motorcyklar i Sverige när produktionen sedan skulle komma igång. På det viset blev Hallman Racing importör av Penton, och Sverige det första landet utöver USA att sälja Penton-cyklar. Att maskinerna sedan döptes om till KTM igen var ett resultat av att försäljningen i USA droppade i mitten på 70-talet och fabriken tog över sin egen distribution i USA.

Bilden – Lasse Larsson, som var ansvarig och även delägare i Hallman Racing Inc, visar stolt upp en av de första Penton maskinerna som företaget distribuerade på USA´s västkust!
5 THR m Lasse 2

Som sagt, det finns massor av ytterligare att berätta om när det gäller Tottes affärer, jag skall här i punktform räkna upp några. Dock är det så att var och en nedanstående affärer har så många intressanta detaljer så det skulle räcka till ett antal story-delar till, men det kan vi ev. återkomma till:

*Startade Titanium Racing Products 1969, tillsammans med kompanjonerna i Hallman Racing Inc. och med en son till inköpschefen på Boeing-fabriken i Seattle, för att producera titaniumramar, i första hand till Husqvarnas fabriksförare, men även till flera andra märken!
Tyvärr beslutade FIM´s tekniska kommitté, på ett förslag från Husqvarnas representant Bror Jaurén, att förbjuda användning av titanmaterial i motocross inför säsongen 1971!

Bilden – Inte bara titanium ramar tillverkades i USA – utan även ramarna till Åbergs HL500 projekt tillverkades där!
5 Ramar svingar US

*Startade JT tillsammans med John Gregory, företaget JT Import Inc.- som senare blev JT Racing. Samarbetet med Gregory fungerade endast en kort tid p.g.a. personkemin!

*Hallman racing Inc. var västkust distributör i USA av Penton motorcyklar åt John Penton. Han gav dem långa krediter så man kunde finansiera sina egna inköp av Hallman Products. Helt otroligt att han litade på oss – vi var nybörjare är Tottes kommentar. Jag tycker inte det: Totte är en sådan människa som man helt enkelt litar på.

Bilden – De stolta ägarna till det nystartade företaget Torsten Hallman Racing Inc. beredda att "take over the world"! Fr.v. Lasse Larsson, Birgitta Berlin och Totte.
5 THRInc 800x523

* Köpte agenturföretaget Gunnar Svensson & Co med över ett hundra agenturer, de flesta inom cykel, motorcykel och fritidssektorn, tillsammans med Fredrik Eneqvist. (Staffan och Bengts pappa)

* Startade företaget VA-kontroll, även det tillsammans med Fredrik Eneqvist. Ett företag som provtrycker avloppsledningar med en egenutvecklad tryckmetod.

* Var med och startade McRF då MC-branschen under 70-talet var hårt ansatt av olika myndighetspersoner som ville förbjuda ”den farliga motorcykeln över 250cc”. Hallman & Eneqvist Motor, med hjälp från Yamahas Europakontor, var de som ensamma finansierade och försvarade branschen tillsammans med SMR mot proposition §13! Och man lyckades - propositionen försvann från agendan! Kampanjen var så lyckad att Yamaha beordrade Totte att åka runt till Europas övriga Yamahaimportörer för att med ett stort blädderblock visa hur man med en lyckad kampanj kan försvara sig mot myndigheternas agerande!

* Startade Hallman USA AB i Uppsala för att vara Europadistributör för THOR.

* ”Bytte in” sina företag tillsammans med Eneqvists och bildade Eneqvistbolagen AB där han fortfarande är aktiv.
Eneqvistbolagen introducerades sedan på Stockholmsbörsens OTC-lista 1983. Fyra av Eneqvistarna och Totte köpte sedan privat tillbaka Eneqvistbolagen från börsen 1991 – den glada tiden då bankerna lättvindigt lånade ut pengar. Men som alla vet så kom bankkrisen och det var många sömnlösa nätter för Totte och de övriga som följde då räntorna rusade ända upp till 500 %! Bara denna punkt skulle kunna bli ett antal storydelar om hur bankerna då behandlade företagare med stora lån!!

Bilden – En organisationsskiss över de olika bolagen inom Eneqvistkoncernen i mitten på 90-talet 
5 EQB -orgplan


Bilder på några av företagen inom Eneqvistkoncernen! Volvoförsäljningen i Nacka, Nimoverken i Hova som bl.a. tillverkade vapen- och torkskåp och en bild på båttillbehörsgrossisten Watskis huvudlager i Malmö!
5 EQB-Företag 800x566 2

Jag måste ta en del om hans cykelaffärer också. Alltså ”trampcyklar”

Mountain bike cykeln skapades i Kalifornien av ett gäng killar med Gary Fisher i spetsen. Vid sina besök i USA (bilden igen!) har Totte uppmärksammat denna nya cykeltyp och inser att detta kan bli en världs succé (”förmågan att se runt hörn”) och att cykeln då passar in i hans verksamhet nu när den kommmer med ny teknologi, många växlar, fjädringskomponenter fram och bak etc. Det är starten på Hallmans Sports.

Bilden – Team Wirsbo - Sveriges bästa team körde på CyclePro Hexagon – en egenutvecklad cykelmodell, konstruerad och tillverkad i Uppsala och Enköping, som snabbt blev ett vinnande koncept!
5 Wirsbo T


”Självklart” så lägger sig Totte i framkant på den nya vågen med deras mountain märke, Cycle Pro som snabbt blir marknadsledare i Sverige. Framgången är så stor att Cycle Pro läggs i ett eget bolag och Hallmans Sports blir en renodlad tillbehörsgrossist med ett antal världsledande varumärken där agenturen av Shimano är den överlägset största.
5 TH  MrShim  108kbAtt Totte lyckades med konststycket att förhandla till sig den mest eftertraktade agenturen inom cykelsidan, agenturen för Shimano, förvånade alla och speciellt de "stora drakarna" Monark-Crescent, REX. När han sedan lyckades med att utveckla Shimano och tillbehörssidan genom att starta dotterbolag även i de övriga nordiska länderna var succén ett faktum.
Jag är inte riktigt säker men jag tror Shimano har över 50 % av världsmarknaden på växel-bromskomponenter till mountain bikes, racer- och trekkingscyklar. 2008 tillverkades det 130 millioner cyklar i världen. Hur många det är idag vet jag inte men det är betydligt fler. Shimano är alltså den stora giganten på marknaden och om Totte tagit patent på en idé han lade fram på en intern Shimano konferens så kunde han ha varit stor mångmillionär idag. (om man blir gladare av det vet jag inte).

 Historien är följande:
När första generationen växlar togs fram av Shimano så var växelreglagen på styret en spak som fördes fram och tillbaka och som satt ovanpå styret. I terrängen var det svårt att hålla i styret ordentligt och samtidigt växla. Körningen blev osäker och farten sjönk.
Ferrari hade då på sin Formula 1 bil kommit ut med ett ”paddelsystem” där man kunde växla bilen utan att släppa ratten. Totte tog fasta på denna princip och presenterade en idé skiss där man växlade med tummen och pekfingret och därmed kunde hålla i styret som vanligt. På nämnda konferens insåg nog Shimano folket vilken lysande idé detta var och var väldigt noga med att kolla om Totte inte tagit något patent eller dylikt, innan de själva anammade idén men Totte svarade: "Ni ville ju ha idéer från oss deltagare, så var så god"! Det hade räckt med en royalty på någon krona per reglage så hade han varit stormrik.

Bilden - Mr Shimano, här tillsammans med Totte under ett av sina besök i Sverige, är VD för Shimano-koncernen och ättling till grundaren.
Bilden är från Arlandas golfbana när Totte hade bjudit in Shimanoimportörer från olika länder till en golftävling för businessfolk inom cykelvärlden. Deltagare från 14 olika länder kom - det var flera flaggor som vajade för vinden på Tottes arrangemang än när Arlanda Golfklubb arrangerade Sveriges största golftävling - Scandinavian Masters!

 

 Bilden nedan – Några av ide´- skisserna på hur man kan göra en ”Formula 1 växelmekanism” på cyklar som Totte presenterade på Shimanos distributörsmöte i Milano! Shimano fortsatte sedan att utveckla ideén - se tackbrevet från Shimano!
5 Formula 1 idé 800


Bilden - Från invigningen av Hallman Sports nya företag i Norge. Shimano har som tradition att alla skall dricka den japanska drycken saké när ett nytt företag öppnar. Det är en japansk sed "som för tur med sig" och sakén skall drickas direkt ur en tunna som man slår hål i locket på med en träklubba - den ligger på bordet! Här skålar Totte och gänget med japanska trämuggar - det blev många muggar innan tunnan var tom!
5 Norwayopening-02 800x552 

Som sagt, det finns massor av saker kvar att berätta om affärsmannen Torsten Hallman men jag tror att jag med råge har fått fram budskapet vilken enastående affärsman han varit och är.

Visst håller ni med mig om att nästan allt som rör MC affärer kan ”kokas tillbaka” till bilden från USA!

Jag skall dock beröra ytterligare en sak som inte har med mc-bilden att göra!
P-O Pettersson (se medlemmar) utvecklade en av de första moderna rullskidorna på marknaden - SWENOR. Swenor blev omedelbart en framgång bland svenska skideliten. P-O hade dock svårigheter att få fart på försäljningen, speciellt utomlands, och kom ofta och pratade med Totte för att få tips och råd hur han skulle göra. P-O hade lyckats med konststycket att få hela den svenska skidelietn att åka på hans Swenor rullskidor men han fick inte fart på försäljningen! Totte startade då Hallman Distribution AB, anställde P-O som ansvarig för verksamheten, tryckte upp annonser, säljmaterial etc. och såg själv till att Swenor rullskidan distribuerades till alla länder där man åker längdskidor. Totte fanns på plats med Swenor på internationella mässor samt åkte själv t.ex. ända till Japan för att prata och sälja rullskidor! Och hur gick det sen - vad hände?
Jo, försäljningen gick strålande - underleverantören hängde inte med -  alla ropade efter nya konceptet rullskidor. Då steg statliga Samhallsföretagen in - de som egentligen inte skall, eller får, konkurrera med vanliga företagare! Man började tillverka rullskidor. Man presenterade rullskidan Swe-Ski, tog hela svenska skidlandslaget genom att erbjuda ett kraftigt finansiellt stöd, anställde säljare, hade fem gånger så stora montrar på mässorna mot Swenor, hade en prisbild som låg långt under Swenor och slutligen köpte Swenors underleverantör som tillverkade hjulen - när man själv inte kunde få fram den rätta gummiblandningen! Tablå - så kan det gå till när statens Samhall gör affärer. Att Swenor gick en dyster framtid till mötes är ganska lätt att inse - rätten till Swenor såldes till en norskt företag. Tottes kommentar: "I krig är man ju human och tar fångar - i affärer förintar man motståndaren"!

Hela svenska skideliten tränade och tävlade på SWENOR rullskida.
På bilden Vasaloppssegraren -84 och -85, Bengt Hassis!
5 Bengt Hassis

Avslutning: Människan Totte H
Jag har som sagt känt Totte sedan början av 1960-talet. Genom alla år inom UMCK och vidare till UMCK Veteranerna. Dessutom var jag också verksam inom cykelbranschen i 18 år och där gjorde jag affärer med Tottes olika företag.

Alla hans makalösa framgångar på och utanför tävlingsbanan har på inget sätt förändrat personen Totte Hallman, han är fortfarande samma genuina kompis som han alltid varit. Idag träffas vi som sagt inom Veteranerna och vi är cirka 60 gubbar som är medlemmar. Meritmässigt är naturligtvis Totte överlägsen, men det finns ytterligare sex med SVEMO:s elitförare märke, det så kallat ” stor grabb”, det finns andra med en hel del fina meriter, det finns dom utan meriter men ingen är förmer än någon annan, alla är lika viktiga.                      

Mina slutord
Jag hoppas att ni som läst detta har uppskattat det. Jag är ansvarig för texten, dels den jag skrivit själv, dels det jag lånat ur tidigare interjuver med Totte. Men en stor del i slutresultatet av denna story ligger på Totte själv. Han har valt ut varenda bild som finns med och gjort ett fantastiskt jobb att hitta bilder som så bra passar in i de olika avsnitten. Dessutom är det han som lagt ut alltihop på hemsidan.

Så inte nog med att jag ”plågat” honom att berätta sin historia, han har alltså själv fått gjort en stor del av jobbet!

Bilden – Här står en ung Bosse Svensson som flaggvakt i toppen på backen när Totte åker ut på Jumkilsrakan!
5 TH Jumkil med Bosse

Tack för mig!

Bo Svensson

PS! Kolla in under rubriken "Nostalgi" om ett tag. Det kommer säkert att vara frågor eller kommentarer från er läsare gällande Bosses artiklar om mig. Det finns redan en del! Och kommentarer och frågor är välkomna!
Jag kommer att ha anledning att återkomma med svar på dessa framöver!
Och Tack till Bosse som så bra lyckades med konststycket att berätta "Min Story"!
Till dess - ha det bra!
Torsten