Vår fd. elitåkare, ”Lelle” Dahlén och hans kompisar skapade i början 1950 talet en egen motocross serie. Klicka på rubriken för att läsa vidare!
Bilden – Här ser vi ”Lelle” Dahlén kämpa på en lerig bana i början på 50-talet!
Lelle Dahlén


Deltagande lag, var fem till antalet. Tre av dem kom från trakterna strax norr om Uppsala.

"Fisarna" kom från Lelles hemby, Folkarby och innehöll Lelle, UMCK Veteranen Dick Sundman samt Staffan Fredriksson.

"Nyckelpigorna" kom från Högsta, med bla. UMCK Veteranen Henry Hägglund. Ett lag från Vattholma, där UMCK Veteranen Tord Andersson var en av medlemmarna. Sedan två lag från Uppsala.

"Humlorna" var namnet på det ena, bland åkarna i dessa lag fanns UMCK Veteranerna, Sivert Eriksson och Harry Hurtig. Vidare finns ett ytterligare namn, en kille vid efternamn, Målström. 

Det fanns regler uppsatta, det gjordes program mm., men det fanns ingen klassindelning, man åkte på det som fanns tillgängligt, alltifrån 125cc upp till 500cc crosshojar. Någon kontrollbesiktning av fordon fanns inte, man åkte på allt som gick att starta.

Många av dagens välkända begrepp som miljöaktivister, miljövård, terrängkörningslag osv. var inte heller uppfunna. Det "enda" som man var noga med var att inte åka hoj mellan 11-12 på söndagarna, då var det gudstjänst! Det gällde att hålla sig väl med traktens präst. Skötte man detta då var man "välsignad" - det är bara att åk pojkar - slut citat.

Dessa förutsättningar gjorde att det fanns hemmagjorda crossbanor i stort sett "överallt" och som användes av lagen för deras respektive hemmatävling.

Förarnas utrustning var också valfri: hjälm eller vegamössa, skinnbyxor eller "mysbrallor", kängor eller stövlar, handskar eller inte, som sagt, valfritt, var och en tog det som fanns till buds, inga problem med det.

Flaggvakter eller ambulans vid tävlingarna? Skojar ni! Men märkligt nog hände förvånansvärt få olyckor!

PS. Allt detta hände för c:a 65 år sedan så det är svårt att hitta "gubbar" som kommer ihåg något runt detta. Jag fortsätter dock med efterforskningar och därför kan det dyka upp både fler bilder och mer text om jag har tur  .DS

Som jag hoppas har jag hittat en "gubbe" som kommer ihåg lite mer, Henry Hägglund. Som ni kanske redan noterat hette inte hans lag lopporna, utan nyckelpigorna. Hjälmarna , inga vegamössor här inte, var målade röda med svarta prickar.

Till att börja med kom han ihåg namnen på ytterligare några killar som deltog, Perra Öman, Staffan Wärnberg, UMCK Veteranerna Roine Lööf, (kommer att få en signal från mig), samt bortgångne Curt Johansson. Dessutom en kille vid namn Ebbe Carlsson som dök upp med en JB 150cc som han monterat ett stort,brett crosstyre på. Det han inte hade koll på var att banan på ett ställe gick emellan två träd och där tog det tvärstopp, styret för bredd !!

Bilden nedan - Hård kamp på den leriga banan! Sivert "trialar" sig upp på den hala slänten under det att Staffan måste ta till lite handkraft för att ta sig fram på den hala uppländska leran!

Sivert Stefan

Nyckelpigornas bana låg vid gamla riks 13 och kallades Åsbykärret. Senare visade det sig attdet var en gammal gravplats, men dessa stenar hade killarna rullant undan när banan anlades.

Banan gick genom kärret på gärdet och vidare upp på åsen. Allteftersom banan torkade upp på våren så flyttades banan så att man var tvungen att åka genom kärret. Tänk att killar i alla åldrar gillar att skita ner sig, märkligt är det.

Under dessa "serietävlingar" stannade folk sina bilar på riks 13 för att kolla. Det kunde vara upp till ett 100 bilar, enligt Henry.

Slut för tillfället men jag tur kanske jag kan gräva fram ytterligare historier runt denna cross serie.

Bosse S

Bilden nedan - Några av deltagarna i den hemmagjorda cross serien samlade cirka 60 år senare! Fr. vänster - "Lelle" Dahlén, Dick Sundman och Henry Hägglund.

Lelle Dick Henry