Det är kul att det finns personer som är uppmärksamma och som följer vår hemsida – och som nu har ställt följande fråga gällande det sista inlägget på Nostalgi sidan. ”Vad är det för typ av förgasare som ligger i hyllan bakom dig på bilden med Arbekovs snabbgashandtag”? Klicka på rubriken för att få svaret!
Bilden – På hyllan, bakom ”Totte” Hallman ligger en annorlunda förgasare!
TH med pil Mikuni


Bilden nedan – Så här ser Mikunförgasaren ut i närbild!
Mikuni 63 Vännäs 2 1024x768

Jo, svaret är - det är en av de första Mikuni förgasarna från Japan som fanns att få fram i början på 60-talet. Inför Vännäs VM-tävling 1963 så testade jag några olika typer av förgasare, bl.a. en Mikuni förgasare, och fann att de gav mer effekt men var känsligare att ställa in än den Bing förgasare som satt standard på Husqvarnas 63-modell. Jag hade en reservmotor med mig till Vännäs med just en testförgasare monterad – se bilden nedan – men jag satte aldrig in den motorn inför tävlingen. Risken med missa inställningar (annan luft i Norrland!!) plus att det dammade och rök mycket från sanden på Vännäs banan gjorde att jag avstod att prova!

Bilden nedan – En VM-motor med en experimentförgasare beredd att sättas i ramen inför VM-tävlingen i Vännäs 1963!
Mikuni 63 Vännäs

1963 års säsong var min bästa säsong då jag redan hade vunnit sju VM-tävlingar av de nio som körts. I de två övriga som jag inte vann var jag tvåa efter Bickers i Spanien och trea i Hollands GP efter att jag vunnit ett heat och fick punktering i det andra men ändå tog mig i mål på en sjätte plats och blev trea totalt. Så jag var i strålande form inför VM-tävlingen och visste att jag kunde vinna även Vännäs tävlingen – om inget oförutsett inträffade. Att då testa en helt ny typ av förgasare var inte så lämpligt!

För övrigt var det i Vännäs VM-tävlingen det året som svenskarna dominerade tävlingen fullständigt. Det var svenskar på de sju första platserna, alla på nya Husqvarna. 2:a och 3:a efter mig var Arne Kring och Cenneth Lööf.
Den första serien av de 100 serieproducerade Husqvarna cyklarna som tillverkades dominerade och imponerade så till den grad att den engelske fabriksföraren för Greeves, Dave Bickers, stannade till vid Husqvarna fabriken på väg hem efter tävlingen i Vännäs och köpte en Husqvarna åt sig själv. Han hade dock kontrakt med Greeves fabriken som förvånansvärt nog lät honom tävla på sin Husqvarna efter att han hade försett den med en Greeves tank och Greeves gaffel. Han dominerade sedan alla tävlingar i England under hösten 1963 i både 250 och 500-klassen med sin Husqvarna 250:a!

Bilden nedan – Så här såg Dave Bickers Husqvarna (förklädd till Greeves!) ut under de TV-sända tävlingarna i England!
Bickers HVA Greeves