Massor av folk fanns på plats för att återuppliva gamla minnen från den natursköna Jumkilsbanan då UMCK-veteranerna ordnade en kvällsträff där - snacka om stort intresse för vår favoritsport! Och det var inte bara folk från Uppsalatrakten som fanns på plats!
Klicka på rubriken för att läsa mer om Jumkilsträffen!
Bilden - Jumkilsån rinner följsamt och lugnt med branta sluttningar på sidorna - perfekt för en crossbana!
Vilken succé! Över hundratalet motocrossintresserade människor hade hörsammat den inbjudan som UMCK Veteranerna, i samarbete med Upplands Idrottshistoriska Förening, hade gjort för att återuppliva minnen från UMCK-klubbens första motocrossbana ute vid Jumkilsån. Banan invigdes redan 1953 och där arrangerades ett flertal SM-tävlingar, serietävlingar och olika inbjudninslopp ända fram till slutet på 60-talet. Då stängdes banan eftersom man ansåg att, där banan låg, området var för naturskönt för att få förstöras av motorcyklar!
Men i veckan skulle man ändra på det - återigen så skulle man få höra ljudet av crosscyklar i den natursköna åbrinken! Lennart Dahlén och Rune Sundström m.fl. hade gjort ett jättejobb tidigare i veckan då man med en traktor letat efter, och skrapet upp spåren runt banan och gjort den körbar för att man skulle kunna prova hela slingan!
UMCK-Veteranerna hade förberett träffen väl genom att göra ett snyggt bildkollage med gamla bilder från "Jumman" samt service med korvgrillning, kaffe och läskförsäljning som uppskattades av alla besökare. Efter ett inledande anförande av Bengt Carlsson från Upplands Idrottshistoriker så tog UMCK Veteranernas ordförande Anders Persson över och berättade lite om bakgrunden till "Jumman" samt fortsatte att göra intervjuer med "Totte" Hallman, Roine Lööf, Sivert Eriksson med flera gamla förare som fanns på plats och som berättade om olika episoder som inträffat under åren som de tävlat på banan.
Bilden nedan - Bengt Carlsson, motorjournalist på UNT under de glada Jumkilsåren, hälsar alla välkomna till träffen!
Bilden nedan - Veteranernas ordförande Anders Persson tog sedan över taktpinnen och berättade om bakgrund till träffen och intervjuade gamla åkare inför de församlade åskådarna.
Bilden nedan - Här intervjuar "Ampe" Persson uppfinnaren av "Järnhjulet"- Henry Hägglund. Eftersom leran vid Jumkilsån blev extra hal - halare än konsistensfett när det regnade och man fick problem med att komma uppför backarna - konstruerade Henry ett hjul med järnrörsdubbar som klarade alla branta backar! Kalle Göransson visar hjulet och "Ampe" intervjuar Henry.
Bilden nedan - Här berättar en av de "långväga gästerna" som kom till Jumkilsträffen - Åke "Ryssen" Törnblom från Upplands Väsby, Världsmästare i Lag-VM 250cc 1966 - om episoder från den tiden när han tävlade på "Jumman"!
Bilden nedan - Efter att "Ampe" hade intervjuat de gamla förarna, alla hade fikat och käkat korv, var det dags för att leta upp den gamla banan i den vackra terrängen! Alla ger sig iväg på en promenad runt banan, en bana som Lennart Dahlén hade "spårat" med en traktor!
Bilden nedan - Efter att banan var "besiktad" av det besökande motorfolket så släpptes "ungtupparna" loss för att prova banan!
Bilden nedan - UMCK-Veteranen Ove Jansson var lite tveksam om han skulle visa upp sin "klenod" - en Combi-Triumph från 60-talet på Jumkilsträffen - han hade ju själv inte tävlat med den maskinen på "Jumman". Men det blev stor succé - många uppskattade att få höra ljudet från en trimmad Triumph-motor!
Bilden - Lars "Lappen" Forsberg - pigg 74-åring - hade plockat fram sin gamla Husqvarna från 50-talet som han åkte runt med på banan. "Lappen" var en Sveriges bästa 250cc-åkare i början på 60-talet och var med i det segrande VM-laget 1963!
Bilden nedan - Här letar Roine Lööf efter sina specialspår i åbrinken vid Jumkilsån - men idag är där bara en vacker blomsteräng! Vilket fantastiskt vackert område som den gamla banan ligger på! Och inte förstörde crossåkarna terrängen - trots att man inte var så noga med att ta hand om oljan från motor och växellåda när man jobbade i depån! För att binda dammet så hällde de banansvariga dessutom spillolja på banan! Bra för publiken - men inte populärt bland förarna!
Bilden -