Min bror Rutger, som är fem år äldre än jag, hade ett stort intresse av motorcyklar och bilar. Han började tävla redan som 16-åring och började då samtidigt att arbeta på Nymans Verkstäder i Uppsala. Där jobbade han med att ekra cykelhjul och montera mopeder.
Efter några tävlingar med bra resultat så fick Nymanbolagets ledning upp ögonen för Rutger och han erbjöds en firmamotorcykel. Nymanbolagen, med mc-märket NV, hade efter kriget fått upp en jättestor marknad men konkurrensen var stenhård från Monark i Varberg och Husqvarna. De tre stallen hade en stenhård fight om marknadsandelar. Alla fabrikerna hade fabriksförare som hade fri tillgång till motorcyklar och utrustning. På de stora deltävlingarna i SM och Novemberkåsan m.fl. var det stor bevakning av media. Kvällstidningarna, Expressen och Aftonbladet, hade reportage och helsidesannonser med resultat från alla tävlingar. Min bror Rutger körde 125cc-klassen och hans bästa placering blev en 2:a plats totalt i SM 1956 samt att han vann ett flertal stora tävlingar.
Han började sedan åka motocross då Nymanbolagen utvecklade en 500cc NV Velocette som han fick köra som fabriksförare. Nästa crosscykel som han köpte var en spritt ny Matchless 500cc som var innemärket på den tiden. Och vem var det som putsade den? Jo, hans lillebror! Och om jag skötte mig bra så fick jag åka med på träningar och tävlingar.
När jag sedan fyllde 14 år så fick jag åka på Rutgers Matchless på Jumkilsbanan och efter det var jag såld - jag måste skaffa mig en egen motorcykel! Rutger åkte sedan utomlands i flera år och då blev min stora dröm att jag själv någon gång skulle kunna få tävla utomlands. Och det lyckades jag med ett antal år senare. Det blev 57 utlandstävlingar för min egen del!