Med anledning av Torbjörn Johanssons reportage om fajten mellan Hallman & Åberg från 500 SM -68 på Rosendalsbanan under rubriken ”Nostalgi” så har det kommit in frågor till Torsten Hallman, alla med liknande frågeställning!
För att läsa ”Tottes” kommentarer - Klicka på rubriken eller gå in under ”Nostalgi”!
Bilden – Från ett av de första mötena mellan "Totte" Hallman och Bengt Åberg, här på en Triumph. Bilden troligen från ett träningsläger som "Tibbe" och "Totte" hade för nya, lovande förare?

TH o Åberg Alfta -64 web

”Läste nostalgi reportaget från SM-tävlingen 1968 som gick på ”Rosan” och noterade att det var ju en 500cc-tävling. Men ”Totte” - du åkte väl inte i 500cc-klassen, det var väl 250cc som gällde för dig?”  Just den frågan har kommit från nätet - och dessutom är det en ständigt återkommande fråga när jag träffar folk som är intresserade av motocross!
Och mitt svar – Jo, visst var det 250cc som gällde – i VM-sammanhang! Men jag åkte ju en massa internationella tävlingar i både 250cc och 500-klassen och just under åren -66, -67 och -68 så åkte jag faktiskt 500 SM. Men tyvärr blev det inte så många sådana SM-tävlingar för mig under dessa år! Eftersom 250cc VM-tävlingarna ibland (oftast!) kördes på samma dag som 500 SM så blev det inte så många SM-tävlingar som jag kunde köra hemma i Sverige!
Men SM-tävlingen på Rosendalsbanan var just en sådan SM-tävling jag kunde åka – för mig den första för året, för de övriga var det den fjärde deltävlingen för året! Jag såg fram emot tävlingen, speciellt för att kunna få köra inför Uppsala-publiken – även om inte ”Rosan” var min hemmabana.
Jag kommer mycket väl ihåg tävlingen och förstod att både Bengt Åberg och Åke Jonsson var i stöten – båda hade under året vunnit flera 500cc VM-tävlingar och hade fajtas om VM-guldet med Paul Friedrich. Själv var jag mitt i förberedelserna inför den avslutande och helt avgörande VM-tävlingen i 250cc som skulle köras i Österrike två veckor senare. Jag var i bra form, Bengt och Åke skulle få en match och dessutom var det en bra uppladdning inför duellen med Joel Robert!
Och precis som Torbjörn redan nämnt i det förra reportaget så blev det en otrolig men rolig fajt mellan Åberg och mig. Vi åkte ifrån Åke och de övriga ordentligt i den fart vi drog upp, jag först med Åberg i bakhjulet. I bakhuvudet på mig fanns dock tanken att – åk inte för fort, ta inga risker - tänk på att du inte får vurpa och skada dig inför VM-finalen! Men det var svårt att hålla tankarna i styr när det blev en sådan rolig fajt med Åberg. Med den fräna åkstil som Bengt har, långt fram på cykeln med nedbockat styre, med sladd som ”skjuter” hela cykeln i sidled i innersvängar och med styret mot stoppet i ytterrökarna så rycks man med – det var verkligen roligt att fajtas med Bengt! Det var lika roligt som att fajtas med ”Robban” eller som det var att ”busåka” med Thorleif under hans första vilda år!
Bilden nedan - Kan man ha roligare än så här med kläderna på? Thorleif med styret mot stoppet i en suverän ytterrökare!

Torleif Small


Om jag kommer ihåg rätt så vann jag första heatet bara några meter före Bengt så avgörandet skulle komma i det andra heatet. Historien upprepade sig – jag tog starten med Bengt i bakhjulet – vi var långt före de övriga så varvningarna började tidigt och blev många, många som skulle varvas innan heatet började gå mot sitt slut. Just vid en av dessa varvningar så hade Bengt oturen att bli stängd och tappade några meter. Som Torbjörn beskriver i det tidigare reportaget ”trots det höga motorljudet så hörde man klart och tydligt på språket (!) att Bengt inte var nöjd”! Jag fick en liten lucka till Bengt som jag sedan kunde bevaka. Bengt kunde inte täppa till luckan som uppstod utan jag vann med några sekunder. Det var en skön seger, speciellt för att det var inför hemma fansen.
Men Bengt skulle få sin revansch redan söndagen därpå då den femte och sista SM-tävlingen kördes i Södertälje. Bengt var bra med i starten och tog tidigt ledningen. Ovanligt nog så missade jag i starten och hade jobbigt att ta mig upp genom fältet för att sen i slutet på heatet vara i fatt Bengt. Upplagt igen för lite ”busåka” var min tanke men istället för en rolig fajt så fick jag världens stenbumling rakt i ansiktet från Bengts bakhjul. Det var närapå att jag gick ner för räkning direkt, jag blödde ordentlig men kunde ta mig i mål som tvåa efter Bengt.
Och istället för att jag skulle få chans till revansch i andra heatet så blev det sjukhusbesök, några stygn och startförbud av läkaren.
Så summa summerum på den ursprungliga frågan – ”Totte, du åkte väl inte i 500-klassen!?
Jo då! Som jag just beskrivit gällande säsongen 1968 så startade jag alltså i tre av de tio heat som kördes i SM 500cc, fick poängen 8-8-6 och fick 22 poäng av 24 möjliga – och blev 4:a i totalsammandraget det året! Och för att komplettera svaret så vill jag lägga till att jag 1966 tog poäng i två av fem SM-tävlingar och lyckades komma 2:a (!) och slutligen år 1967 tog jag poäng i 3 av 6 tävlingar och kom trea!
Så med en 2:a, 3:e och 4:e plats i 500 SM kan man väl acceptera mig även som en 500-förare - även om jag bara hoppade in lite då och då när det inte kördes någon 250 VM-tävling! De som har läst det här behöver inte ställa frågan igen - men, jag är övertygad om det fortfarande finns några kvar som säger - Men "Totte" - du åkte väl bara i 250cc-klassen!
Bilden nedan - Här är grabbarna som kan ha roligt när dom gasar! TH och TH och Bengt på väg till USA hösten 1968 för Inter-AM serien. Hur det avlöpte finns mycket att berätta om. Kommer ev. en story även om detta - eller?
Roliga grabbar att gasa