Hej, Bo Svensson heter jag. Ni som följer oss UMCK Veteraner har kanske läst några av de nostalgi berättelser som jag skrivit under åren. Bland annat har jag skrivit om mina egna Cross och enduro minnen från -60 och -70 talet. Men nu skall jag bidra med något betydligt mer intressant. Jag har ”plågat” vår levande legend i klubben, Torsten Hallman, att berätta sin ”livs” historia, dels som tävlingsförare, dels som affärsman!
Klicka på rubriken - eller på "Nostalgi" på rubriken ovan - för att läsa mera!

Bild – ”Totte” Hallman efter hans första stora seger - RM-tävlingen på Jumkilsbanan 1957 – i lånad Maico-tröja av storebror!
57 First motocross victory

Observera att min fokusering i dessa artiklar har varit att försöka hitta anledningarna till framgångarna mer än att beskriva Torstens alla framgångar både på tävlingsbanan och i affärslivet.

Om hans konkreta framgångar finns massor av informationer att hitta i tidningar, böcker, interjuver, officiella resultat mm. Googlar ni på honom kan ni lätt sitta någon timme framför datorn, men som sagt, jag har letat anledningen till framgångarna.

Så när som några av de UMCK Veteraner som var riktigt nära kompisar med Totte under denna tid och som uttalats sig nedan är det helt och hållet mina egna slutsatser. Jag vill också säga att det kan finnas sakfel så att vissa årtal etc. inte stämmer, men det finns inget medvetet ljug.

Ni som händelsevis inte har full koll på Tottes meritlista rekommenderas att gå in under rubriken medlemmar och där läsa om Totte innan ni läser denna berättelse.

Tävlingsföraren Torsten Hallman

Tottes pappa tävlade en del på MC under 1920 talet i den tidens tillförlitlighets tävlingar. Tottes äldre bror Hans, ofta kallad Hasse (se medlemmar), det skiljer nio år, tävlade under åren 1950 -1966.

Bilden nedan – Hallman Senior – Tottes pappa på sin Indian c:a 1925
30 THs father on Indian

Vidare var pappa bygdens motor fixare, vilken medförde att det hela tiden kom motorcyklar, bilar, traktorer och allehanda fordon som ägarna ville att pappan skulle fixa.

Det innebar att hela uppväxten var full av motorer som säkert gjorde att det tidigt fanns ett starkt motorintresse. När sedan Hasse började tävla när Totte var 10 år fyllda så accelererade det till en stark önskan om en egen hoj. Man kan också vara säker på att Hasse åkt en hel del hoj innan tävlingsdebuten så när Totte är 10 år så rinner det ” bensin och oljor” i hans blodådror!  

Men parallellt med MC intresset fanns också modellflyg, han startade flygklubben MFK Vingen, det fanns ett musikintresse, han spelade både klarinett och trumpet i en jazzorkester. Dessutom var han en duktig fotbollsspelare och spelade både i Viksta IK och Skyttorps IF. Med den senare föreningen gick de till DM final för juniorer1955. Totte var 15 år och klassen var 17 åringar.

Som en händelse är det också bevisat att musikalitet och bollsinne innebär att man har egenskaper som gör att man är en bra bil och MC förare.

Bilden nedan – Totte, här tillsammans med Hasses mek "Gurra" i Hedemora depån 1950!
THVendelsGurra

Totte fick alltså en egen 98 cc.s DKW i samband med Hasse tävlingsdebut. Totte är 10 år. På denna hoj börjar han åka oerhört mycket motorcykel, veckodagarna efter skolan till det blev mörkt. På helgerna hela dagarna. Efter några år på denna 98:a så var motorn helt slutkört. Pappa fixade då en 125 cc.s Royal Enfield som monterades in i befintligt hoj. Med denna fortsatte detta ”ständiga” hoj åkandet fram till 16 års ålder.

Under dessa sex år blir det säkert långt över 1000 timmar på en hoj som dagens ungdom skulle betrakta som skrot. ( Gå in under rubriken nostalgi, klicka på historien: 50-tals minnen- om och med Lennart Dahlen och Bo Svensson. Titta på bilden av Lennarts ”träningshoj”). På dylika fordon for småkillarna fram överallt, hela tiden, också Totte.

Man skall också vara ärlig och säga att Totte hade jättebra förutsättningarna.

På familjens marker, han är uppväxt på ett lantbruk, fanns massor av skogsstigar, skogsbackar att bygga småbanor på.

Det fanns en radiokanal, några få hade TV med en kanal, knappt telefon, inget internet, inga TV spel, inga datorer, inga dataspel, ingen facebook, inga mobiltelefoner, ord som miljö vård, miljövänner var inte uppfunna. Det fanns ingen terräng- körningslag osv.

Under dessa år var dessutom Totte med som ”mek” på Hasse alla tävlingar. Hasse tävlade både i road racing, i enduro och i motocross. Men trots att Tottes liv till mycket stor del bestod av eget mc åka och Hasses tävlingar så såg han sig inte själv som en framtida tävlingsförare! Märkligt !

Några kul händelser under denna tid:

Jag skriver ovan att han åkte tills det var mörkt. Det är inte riktigt sant, under en period så riggande han upp lampor i träd och husknutar så han kunde köra efter mörkrets inbrott. ”Banan” gick i detta fall i stort sett runt huset och Totte kan än i dag inte förstå att hans föräldrar stod ut med dels bullret, dels att trädgården runt huset blev mer och mer liknade en crossbana.

Bilden nedan – NV-gänget, med bl.a. "Mörten", "Musse", Curth Nelin och bror Hasse tar en paus efter att speedwaybanan ute i Nyvalla sladdats färdig av pappa Alphons!
Far Sladdar Dyan

Hasse hade efter några år fabrikshoj från NV stallet och ibland stod även någon eller några av stallets övriga förares hoj/hojar kvar ute hos Hallmans. En dag ville Totte och en kompis ”tjuvlåna” varsin cykel. De kontrollerade exakt hur cyklarna stod innan det tog en provtur. Ställde noggrant tillbaka cyklarna och var säkra på att detta inte skulle uppdagats. Men cyklarna hade batteritändning och dom hade glömt att stänga av strömmen vilket gjorde att Hasse omedelbart upptäckte lånet.

Jag känner broder Hans, så jag tror inte att det skäll han utsatte Totte för var så allvarligt. Jag tror dessutom att Hasse tyckte det var kul att Totte ville prova en riktig tävlingshoj.

Snäll som Hasse är så gav han efter för Tottes tjat att ”någon” gång då och då få ta en tur på hans tävlingshoj. Problem uppstod då Hasse upptäckte att dessa ”någon gång” blev relativt ofta. Från deras gård finns en liten grusväg ner mot Tensta K:a och den vägen kom ofta Hans hem från jobb etc. Han såg då alla sladd spår på vägen och förstod att hade det varit ”någon gång”. Han beklagade sig för Totte: ”För fan, du kör ju slut på mina däck”, slut citat.

Bilden nedan – Totte på Hasses Ariel HS -54 hemma på Nyvalla farmen!
54 First pix on a bike Ariel -54 800x531

Vid ett annat tillfälle hade Hasse och Totte varit ute gemensamt en lördag och när de kom hem var Totte trött och vill vila lite och komma iväg på en spelning och därigenom slippa tvätta hojarna.      

Hasse blev irriterad och säger till Totte: Ungjävel du vet inte om du vill bli en ny Louis Armstrong eller en ny Leslie Archer. Du får fan bestämma dig….

Denna i sig obetydliga kommentar kanske påverkade Totte i en betydlig högre grad än vad han själv anar. Någon anledning finns det att han aldrig glömmer händelsen.

Fotnot: Leslie Archer var en av de största stjärnorna som kom fram när crossen växte i mitten på -50 talet och var Tottes stora idol.

Min uppfattning är att dessa år skapat en plattform som är helt avgörande för Tottes fortsatta karriär. Den grundtalang som Totte hade med sig från födseln har här genom alla dessa 100 tals timmar på hojen förädlats, beredd att ta nästa steg.

Fortsättning följer i Steg 2…………

Bo Svensson